محمود المنسي يكشف كواليس الصلح مع أكرم حسني بسبب أغنية «للّى»

أعلن الفنان محمود المنسي عن إنتهاء أزمة أغنية «للي» مع أغنيته «ولد الهلالية» بعدما أثير الجدل عليهم خلال الفترة الأخيرة بسبب وجود تشابه في اللحن، وتم غلق الأغنيتين على يوتيوب.

أزمة أغنية للي

ونشر محمود المنسي عبر صفحته الرسمية على فيسبوك، فيديو له يكشف خلاله عن كواليس أزمة أغنيته، قائلا: «بالنسبة للجدل اللي أثير الفترة اللي فاتت بسبب تشابه أغنية للي مع أغنيتي ولد الهلالية ومطالبتي بحقوقي الأدبية، حابب أوضحلكم أني لما نزلت أغنية للي وسمعتها لاحظت علطول أن لحنها يكاد يكون متطابق مع لحن أغنيتي فأنا كفنان غيرت على شغلي وتعبي فعملت فيديو أطلب فيه من الناس أنها تحكم وعملنا خطوات نحفظ بيها حقوقنا».

محمود المنسي يعتذر لأكرم حسني

وأضاف المنسي: «قدمنا شكوى على فيديو الشركة المنتجة وأتقفل، من بعدها الشركة المنتجة تواصلوا معانا وقعدت مع الفنان أكرم حسني وبصراحة الراجل أستقبلني في بيته وأحسن ضيافتي وكان في منتهى الأدب والذوق، بس موصلناش لحل، وبعدها تواصل معايا أمير محروس وحاول يقرب وجهة النظر وأنا بشكره من كل قلبي على مجهودة لحد ما راجعت نفسي وحطيت الأغنيتين جنب بعض لقيت فيهم تشابه كبير لكن مش تطابق».

الفلكور تراث شعبي

وتابع محمود المنسي: «وهنا أدركت أني أسأت تقدير الموقف.. وزي ما أنا قولت أن الفلكور ملك للجميع أنه يتصرف فيه فأنا استخدمته بتصرف، وهو استخدمه بتصرف تاني والنتائج الأخيرة أن الأغنيتين مش شبه بعض».

أغنية ولد الهلالية

وأشار محمود المنسي: «بالنسبة للناس اللي بتتهمني بسرقة الفلكور، أنا واخد بيت واحد من الفلكور وبنيت علية أغنيىة 4 دقائق من إبداع المؤلف والملحن.. وضايقني عناوين السوشيال ميديا اللي بتقول أني أنا بتهم أكرم حسني بالسرقة وده محصلش اطلاقا في أي تصريح مني، فلو كلامي أتحور ووصلك بالشكل ده فحقك عليا أنت أخ كبير وفنان مبدع وكلام زي ده ولا يأثر إطلاقا في حد بتقلك.. فكان لازم أطلع تاني وأوضح سوء التقدير وأعترف بغلطي».

واختتم محمود المنسي: «شكرا لكل اللي حاول يقرب وجهات النظر وأنا قفلت الموضوع نهائي ومش هتكلم فيه، وفي الأخر حابب أشكر فريق عمل للي، أبدعتوا بصراحة ومبروك للكينج وجمهوره علطول في حتة تانية».

بث مباشر قناة صدى البلد  -  قناة صدى البلد بث مباشر -  2 بث مباشر قناة صدى البلد

 

https://www.facebook.com/watch?v=783113176195312

باطل ده فلكلور صعيدي.. أول رد من أكرم حسني على سرقة أغنية «للي» للكينج