الساعة بــ 900 جنيه.. داليا مصطفى تفضح أسعار الدروس الخصوصية.. والجمهور: الكمياء غدارة

ظهرت الفنانة داليا مصطفى في فيديو، لتنتقد غلاء أسعار الدروس الخصوصية، وخاصة في مادة الكيمياء، حيث كانت ترغب في أن تعطي ابنها 'سليم'، درسًا خصوصيًا في نظام الـ IG البريطاني.

داليا مصطفى تفضح المدرسين

شاركت الفنانة داليا مصطفى متابعيها، بث مباشر لها وهي تحكي صدمتها مع الدروس الخصوصية، حيث طلبت من صديقتها أن تتفق مع مدرس ابنها، كي يُعطي ابن الفنانة درسًا خصوصيًا في مادة الكمياء.

وقالت داليا مصطفى عبر حسابها بموقع 'فيس بوك': 'كنت بسأل صحبتي على درس كيمياء لأبني سليم، وجاتلي صدمة، لم عرفت إن المدرس هياخد في الساعة 700 جنيه، عشان ابني نظام IG، وصحبتي قالتلي إن المدرس بياخد 900 جنيه في الساعة لما بيدي ابنها الدرس عشان هو نظام IB'.

داليا مصطفى تستغيث بالحكومة

واستغاثت داليا مصطفى بالحكومة، وطالبت بوجود كنترول، وقالت: 'عرفت إن الحكومة عايزة تتدخل في موضوع الدروس الخصوصية ده لكن بجد الموضوع يصدم جدًا، لأن في ناس تقدر تدفع وناس تانية متقدرش'.

الجمهور يدعم داليا مصطفى

اشترك عدد من الجمهور مع الفنانة داليا مصطفى في الحديث عن الدروس الخصوصية، وقال آحدهم: ' يا داليا هي الكيمياء كده غدارة واللي بيسقط فيها بيشتغل في الأحياء'، وقال آخر: ' ربنا يعينك عليهم حبيبتي ويباركلك فيهم وبجد معاكي حق كتير قوي الصراحة'، ومن التعليقات أيضًا: ' فعلا المدرسين بيفترو والله احنا مخروب بتنا فى الدروس'.

عضو شعبة الأرز باتحاد الصناعات: الدروس الخصوصية سبب ارتفاع الأسعار

مفاجأة.. الدروس الخصوصية سبب ارتفاع أسعار الأرز