القصة الكاملة لغلق محل «كبدة البرنس».. ومالكه: «لازم ألم نفسي»

أسفرت حملات محافظة الجيزة على المدن والمراكز والأحياء، عن غلق مطعم الكبدة الشهير، بمنطقة إمبابة والذي يحمل «كبدة البرنس»، ولذلك للتعدي على حرم الطريق العام وافتراش أرصفة المشاه بوضع ترابيزات الطعام ومقاعد للجلوس وأفران وجريلات لتجهيز الطعام.

مطعم البرنس، بدأ بعربة في شوارع إمبابة، ليصبح أشهر المطاعم في مصر، وماركة مسجلة في الكبدة وطواجن المشويات والملوخية، يتردد عليه مشاهير الفن والرياضة والمجتمع.

رد ناصر البرنس على قرار الغلق

علق ناصر البرنس، مالك محل كبدة البرنس بمنطقة إمبابة، على قرار غلق المحل، قائلا: « من 30 سنة وأنا بفرش في الشارع أمام المحل وده بعمله في ضغط شغل علشان الناس تعد في التراوة بس جت شكاوي من ده».

وأضاف ناصر البرنس، «المحل مقفول ويصعب علي الأسر اللي شغالة وفاتحة بيوت ووقف الحال ليهم وكلنا اعدين على الرصيف أمام المحل»، قائلا:« لو أخطأت المفترض أن تزيل أجهزة المحافظة المخالفات مش تقفل وتشمع المحل، وخلاص هننقل في أكتوبر الفترة الجاية».

«كل حاجة في المحل بتاعي اتشالت باللودر»

تابع البرنس: «هنفتح الفترة الجاية بس المعدات هتاخد وقت لحد ما ترجع، وده طبيعي علشان ده شغل المحافظة والجهات المختصة وعندي مخالفة بسيطة في الغاز و4 محاضر إشغال وبيئة بس خت شهادة من الطب البيطري إن كل حاجة سليمة وكل حاجة في المحل بتاعي اتشالت باللودر وأنا أخطأت ولازم ألم نفسي».

حملات محافظة الجيزة

كان اللواء أحمد راشد، محافظ الجيزة، قد أعلن شن حملات مكبرة بشارع طلعت حرب بإمبابة، أسفرت عن غلق عدد من المطاعم بشارع طلعت حرب للتعدي على حرم الطريق العام وافتراش أرصفة المشاه بوضع ترابيزات الطعام ومقاعد للجلوس وافران وجريلات لتجهيز الطعام، بينها مطعم البرنس.

شملت الحملات التصدى لكافة مخالفات التراخيص والاشغالات والأغذية بالاشتراك مع مديريات الصحة والتموين والطب البيطرى وادارات رخص المحلات والبيئة والاشغالات وممثلي شركات الغاز والكهرباء والمياه، بالتعاون مع الأجهزة الأمنية وشرطة المرافق.

أسفرت الحملة عن إزالة ورفع 72 حالة تعد للمطاعم علي الطريق العام وأرصفة المشاة شملت 'فاترينات – عربات مأكولات كبدة – ثلاجات – افران اعداد – جريل – ترابيزات اعداد طعام – كراسي' وقد تم ايداعها مخازن الحى لإتخاذ الاجراءات القانونية حيالها، وتم فصل التيار الكهربائي والغاز عن المنشات وتحرير محاضر بيئة واشغالات للمطاعم والمحال المخالفة، مشددا على ضرورة مواصلة جهود إزالة التعديات والاشغالات من الطريق العام وتوفير حرم آمن لسير المواطنين وشن حملات مكبرة يوميا لتحقيق الانضباط.

 

عامل يمزق دفتر مأذون خلال زواج ابنة شقيقه بالجيزة: محدش قالي

كثافات متحركة.. تعرف على الحركة المرورية والطرق البديلة بالقاهرة والجيزة