القصة الكاملة وراء مساعدة سعد الصغير لطفلين من الشارع : «ياريت كلنا نساعد بعض»

تصدر الفنان سعد الصغير محركات البحث على «جوجل»، بعدما قام بمساعدة طفلين مشردين في الشارع، بعد انفصال والدهما ووالدتهما في مرحلة الصغر، وإيجاد مأوي لهما، حيث أنه كان يسير في شوارع الاسكندرية، فوجد طفلين في الشارع، أوجد لهما مأوي من أجل حمايتهم من التشرد.

رواد السوشيال ميديا يشيدون بأداء سعد الصغير

أشاد رواد السوشيال ميديا بما فعله سعد الصغير، ووجه سعد الشكر لهم عبر حسابه الشخصي «فيس بوك» قائلاً، «رسايل حضرتكم بشوفها والكومنتات بشوفها، أعظم حاجة في الدنيا تساعد حد مش قادر كان الواحد ممكن في يوم من الأيام يكون مكان الناس دي، بجد الكلام من كل قلبي».

وتابع، «وربنا يعلم ما في القلب حابب بس اشكر كل الناس اخواتي وأصحابي اللي دايمآ بيشجعوني وحضرتكم علي فعل الخير دايما وده اللي الناس هتفتكر بي مش اكتر مفيش حاجة هتدوم كلو هيمشي فا بس قولت اصبح عليكم».

وأضاف سعد، «ياريت أي حد يقدر يساعد أي حد غلبان محتاج بجد أو أي حالة يساعد والله والله عن نفسي كل اللي والواحد في ده من كرم ربنا فقط، اتمنا كلنا نحب بعض ونساعد بعض واللي معاه يساعد الي مش معاه، صباح الفل علي احسن واطيب شعب في العالم».

سعد الصغير يتكفل بتوفير كافة مستلزمات الطفلين

كشف المطرب الشعبي سعد الصغير، تفاصيل تكلفه بطفلين، بعد العثور عليهما في أحد شوارع الإسكندرية.

وقال خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامية عزة مصطفى، ببرنامج «صالة التحرير» على قناة صدى البلد «كنت بعمل لايف في إسكندرية، وشاهدت طفلين نائمين على الرصيف، فصحتهم وأخدتهم البيت»، متابعا «والدة التوأم متزوجة في القاهرة وقالتلهم مش عايزاكم، ووالدهم متزوج ومقيم بالإسكندرية ورفض إقامتهما معه».

وأضاف سعد الصغير، «هما خايفين ينتقلوا لملجأ أو أي مكان تاني»، مؤكدا أنه سيتكفل بتوفير كافة مستلزمات الطفلين حال انتقالهما إلى دار رعاية.

سعد الصغير يكشف تفاصيل إنقاذه لطفلين مشردين في شوارع الإسكندرية .. فيديو

سعد الصغير: توأم الإسكندرية خايفين يروحوا الملجأ وأنا متكفل بمصارفهم .. فيديو