بعد انسحاب محمد سلام.. كل ما تريد معرفته عن مسرحية زواج اصطناعي

أصبحت مسرحية زواج اصطناعي حديث الجمهور بعد انسحاب الفنان محمد سلام منها، أمس الأربعاء 25 أكتوبر 2023، والعمل يعد أول تجربة مسرحية للفنانة مي عز الدين.

أعلن الفنان محمد سلام اعتذاره عن المشاركة في مسرحية زواج اصطناعي بسبب الأحداث في غزة وفلسطين الحالية.

انسحاب محمد سلام من مسرحية زواج اصطناعي

ظهر محمد سلام في مقطع فيديو عبر حسابه الرسمي بموقع انستجرام، قائلًا: «السلام عليكم ورحمة الله إن شاء لله المفروض أسافر الرياض عشان أعرض مسرحية زواج اصطناعي في موسم الرياض».

وتابع: «والمفروض إنها مسرحية كوميدية وفيها أغاني واستعراضات والمفروض إننا نعرض إن شاء الله يوم 30 أكتوبر.. هنعرض في وسط الأحداث اللي بتحصل في غزة فأنا مش متخيل إني هروح أعمل مسرحية وأهزر وأرقص وأخواتنا في فلسطين عمالين يتقتلوا ويتدبحوا ومفيش حاجة بتحصلهم».

واستكمل الفنان محمد سلام: «أنا مش هقدر أسافر طبعًا وليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إني أسافر بكره إن شاء لله لأني كنت على أمل أن الموسم يتلغي أو يتأجل مثل مهرجانات الجونة والقاهرة أو الموضوع يهدأ في فلسطين».

محمد سلام محمد سلام

محمد سلام مسرحية زواج اصطناعي

وقال أيضًا: «ونقدر نعرض لكن مفيش حاجة بتحصل لحد دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل، فأنا إزاي أروح أعرض وناس بتموت في فلسطين، حاسس لو أنا عملت كده هبقى كأني زي اللي بقتلهم بالظبط، هبقى خذلتهم وهبقى بغني وارقص».

وأضاف الفنان محمد سلام: «فأنا بعتذر عن المشاركة في موسم الرياض واللي بيحصل في فلسطين قضية كل مسلم، وواجب على كل مسلم، فأنا مش في إيدي حاجة أقدر أقدمها، فلما نموت وربنا يسألنا عملت إيه لأخوك في فلسطين أنا هرد أقول إيه؟.. هقول في وقت الأحداث في فلسطين أنا كنت بعمل مسرحية كوميدية وبرقص وأغني فأنا مش هقدر أعمل كده».

واختتم:«كان عندي الموسم يتأجل أو يتلغى، فأنا مش هقدر أشارك في المهرجان ده وحابب أقول إني كنت في مشكلة مش عارف أسافر ولا أعمل إيه؟ والتمثيل هو أكل عيشي، لكن لو مسافرتش هل هموت من الجوع؟ بالتأكيد لا».

تفاصيل مسرحية زواج اصطناعي

  • من المقرر عرض مسرحية زواج اصطناعي يوم 30 أكتوبر 2023 ضمن فعاليات موسم الرياض بالسعودية.
  • تدور أحداث المسرحية ضمن إطار كوميدي.
  • مسرحية زواج اصطناعي هي أول تجربة للفنانة مي عز الدين على خشبة المسرح.
  • يشارك مي عز الدين في بطولة المسرحية كلًا من بيومي فؤاد، بيومي فؤاد، ودنيا سامي، وإيمان السيد، سليمان عيد، مصطفى غريب، وآخرين.
مي عز الدين مسرحية زواج اصطناعي مي عز الدين مسرحية زواج اصطناعي