بعد جنازة هيثم زكي.. فنانون يوجهون الشكر لـ أشرف زكي: «رجل لا ينام.. ضهر حقيقي لنا»

وجه عدد من الفنانين ، الشكر للفنان أشرف زكي، نقيب المهن التمثيلية، لمساندته الدائمة للفنانين، وخاصة بعد جنازة الفنان الراحل هيثم أحمد زكي، والتي بذل فيها نقيب الفنانين كافة المجهودات لإنهاء إجراءات دفن الفنان الشباب في أسرع وقت، حيث تواصل مع المحامي العام، ليتمكن من استلام الجثمان، في ظل غياب أسرة الراحل.

وقال حسن الرداد عبر حسابه الرسمي على إنستجرام «ا لأستاذ المحترم الدكتور أشرف ذكى، مش عارف أشكر حضرتك إزاي على جدعنتك ومواقفك الإنسانية الصادقة مع كل الفنانين على مدار سنين طويلة أنا شاهد على كتير قوى منها و آخرهم أخونا المغفور له بأذن الله هيثم احمد زكي».

وتابع «كنت واقف كأب و صديق و أخ بكل حب وصدق مش عشان منصبك كنقيب لكن عشان حضرتك راجل محترم و جدع و ضهر حقيقى لنا كلنا، حقيقى أنا فخور إنى انتمى لنقابة حضرتك نقيبها وفخور إني أعرف حضرتك وإنك أستاذي، ربنا يكرمك و يوفقك و يديك الصحة، شكرا أستاذي العزيز».

وقالت دنيا سمير غانم عبر حسابه الرسمي على إنستجرام «أنا بشكر حضرتك جدا، مش بس عشان موقفك مع أخونا هيثم أحمد زكي الله يرحمه لكن عشان مواقف إنسانية كتير جدا كلنا شفناها من حضرتك علي مدار سنين طويلة هي حقيقي طالعة من قلبك مش بس عشان منصبك كنقيب مبيفرقش بين فنان كبير أو صغير».

وتابعت «أنا حبيت أكتب البوست ده عشان أشكرك علي مجهودك، وإخلاصك وأنا حقيقي فخورة بحضرتك، ومتأكدة إن ده نفس إحساس كل زملائي.. شكرًا جدًا».

كما حرص الفنان محمد رمضان على توجيه الشكر لأضرف زكي قائلا: « كان لا بد أن أشكر نقيبنا العزيز دكتور أشرف زكي على وقوفه دائمًا فى الصفوف الأولى فى أى شدة يمر بها أى من أبناء نقابتنا، شكرًا أخي الكبير ونقيبي ودكتوري بالمعهد العالي للفنون المسرحية ورئيس أكاديمية الفنون دكتور أشرف زكي».

ووجه الفنان عمرو يوسف الشكر لأشرف زكي قائلا: « دكتور أشرف زكى الرجل الذي لا ينام، الحقيقة مفيش كلام يتقال يوصف جدعنة و رجولة الراجل ده  مجهود و محبة و دعم للصغير قبل الكبير الحقيقة».

وتابع «سند و ضهر و موجود لأي حد في أي وقت ، مش بس وقفته مع هيثم احمد زكي بس وقفته مع اي حد يحتاجه ، تليفونه مفتوح 24 ساعة ، شكراً يا حبيبنا يا محترم».

ووجه الفنان ماجد المصري رسالة لأشرف زكي قائلا: «كل الشكر والتقدير والاحترام للدكتور أشرف زكي ونعم الأب والأخ والصديق».