تريزيجيه: «كنت بحضن جزمة الكرة في المواصلات علشان ماتتسرقش.. ومعاناتي مصدر فخري»

أكد محمود حسن تريزيجيه، لاعب فريق أستون فيلا الإنجليزي ومنتخب مصر، أن ما وصل إليه حاليًا باللعب في أقوى دوري بالعالم، نتيجة تربيته داخل النادي الأهلي، الذي جعله يمر بمحطات عديدة من أجل الوصول لهذه المرحلة التي يعيشها الآن.

وأضاف تريزيجيه، خلال ظهوره على «قناة الأهلي»: «وصلت للدوري الإنجليزي لإني اتربيت في الأهلي، وده مش كلام شعارات، وكنت عارف إني هعدي على محطات كتير عشان أوصل للمكان ده».

تريزيجيه: «معاناتي مصدر فخري»

وتابع نجم الأهلي السابق: «نفسي أرجع الأهلي وأنا واقف على رجلي، وأساهم وأجيب بطولات للنادي، والمعاناة اللي عشتها في صغري علشان أحقق أحلامي هي مصدر فخر في مسيرتي، وكنا بنكسب 10 و12 هدف في المباراة أيام الناشئين بالأهلي، ولما كنا بنكسب 2 صفر بس كنا بناخد دش سخن من المدرب».

صلاح وتريزيجيه

واستكمل تريزيجيه تصريحاته «كنت بنام في جامع النادي ساعتين قبل التمرين عشان أقدر أتمرن بعد المشوار من كفر الشيخ للقاهرة، وكان عمري 10 سنين وبسافر من موقف رمسيس وعبود وكنت بنام في المواصلات وأنا حاضن جزمة الكورة عشان ماتتاخدش مني وأنا نايم».

تريزيجيه: «فخور بزوجتي»

وعن زوجته، قال تريزيجيه، إنه متزوج من مهندسة لديها طموحات علمية كبيرة وتسبقه في النجاح على مستنوى عملها، مضيفًا «زوجتي واجهة مشرفة وتساندني باستمرار وهي أفضل مني في كرة القدم، وارتبطت بها بعد قصة حب طويلة وسعيد في حياتي الزوجية».

واختتم تصريحاته، بالحديث عن والده وشقيقه «والدي كان زملكاوي جدًا وأنا طول عمري كنت بأحلم ألعب في الاهلي، وأخويا كان أحرف مني 100 مرة بس مكانش عنده توفيق».

تريزيجيه: «فايلر كان ظالمني وبيتريق عليا لما كنت في أندرلخت.. والأهلي بطل إفريقيا هذا العام»

الخطيب يطمئن على تريزيجيه.. ونجم أستون فيلا يؤكد اعتزازه بالانتماء للأهلي

تريزيجيه