حسن الرداد يكشف سر صادم عن الغرفة التي توفى بها سمير غانم

كشف الفنان حسن الرداد لأول مرة تفاصيل الصدمة النفسية التي مر بها مؤخرًا، بجانب بدايات دخوله عالم الفن وأسرار من حياته وعلاقته بزوجته الفنانة إيمي سمير غانم.

أزمة حسن الرداد النفسية

قال الفنان حسن الرداد، إنه كان يعاني من كافة معاني الانهزام والانكسار، معلقًا: «مش عارف إزاي أعيش لوحدي، وبعد دخولي امتحانات المعهد كنت أصلي وأدعي ربنا إني أفشل وأرجع لأمي، لكن للأسف نجحت».

وتابع في تصريحات تلفزيونية له: «سمير غانم توفي في نفس الغرفة اللي توفيت فيها أمي، كانت تجربة مؤلمة في وقت أنا كنت محتاج فيه لعلاج نفسي، ودنيا ودلال عبدالعزيز وأنا وإيمي وسمير غانم كلنا جالنا كورونا».

وأضاف: «وقضينا أول يوم في رمضان كل واحد معزول في غرفه لوحده، وعندي حالة نفسية هي إنكار الوفاة، ولما حد بيذكر أمي ممكن أقول ربنا يديها الصحة».

استطرد حسن الرداد قائلًا: «لما حصلت وفاة أمي مكانش عندي وقت أحزن، وإتحطيت في مسئولية مع أختي، وبعدها وفاة حمايا وحماتي، وكان صعب جدًا عليا وعلى إيمي ودنيا».

حسن الرداد حسن الرداد

تصريحات حسن الرداد

استكمل حسن الرداد: «بعمل صدقات وأتبرع على روح أمي، لكن أكيد أقل من اللي المفروض أعمله، مش مقتنع إن وفاتها حصلت، وهي كانت شخصية مميزة عند كل الناس اللي عاشروها سواء في دمياط أو هنا في القاهرة، وأنا وأخويا كنا نعتبر توأم، ولما بدأنا نكبر رفضت إن أمي تعمل لنا سريرين منفصلين».

وفيما يخص بداياته قبل التمثيل، علق قائلًا: «انتقالي للقاهرة لدخول معهد الفنون المسرحية كان طريقة للهروب من ذكرياتي في دمياط وراس البر، ووالدتي كانت عارفة إن حلمي أمثل لكن الحلم مات، وفضلت أكثر من سنة مربي دقني ولابس دبلة أبويا عشان الناس تفتكر إني متجوز».

وقال عن أزمته النفسية أيضًا: «مريت بالأسى وتجربة مؤلمة في وقت أنا كنت محتاج فيه لعلاج نفسي، أو إني أقعد في مكان بعيد».

حسن الرداد حسن الرداد

علاقة حسن الرداد وإيمي سمير غانم

وعن علاقته بزوجته إيمي سمير غانم، علق قائلًا: «الـCV بتاعي مع الحيوانات سيء وإيمي مرة قالتي أنا بحبك زي الكلاب، هي ماشية في شنطة العربية على طول بأكل كلاب وقطط وماشية تأكلهم في الشارع».

وتحدث عن فيلمه تحت تهديد السلاح، وقال عن الفيلم إنه تجربة جديدة له وتحمس للعمل لأنه عن قصة حقيقية، وشاركه في بطولة العمل كلًا من شيرين رضا، وبيومي فؤاد، وعمرو عبد الجليل، وعباس أبو الحسن، مى عمر، هلا السعيد، وآخرين.

حسن الرداد يحيي ذكرى والدته أمام الكعبة: الفرق المرة دي أنا لوحدي

حسن الرداد يؤدي تدريبات شاقة في الجيم: أوعى توقف حلمك