خيري بشارة: شريهان اتدفنت حية بهذا الفيلم وعمرو دياب يخاف من الفشل

كشف المخرج خيري بشارة أسرار وكواليس من مسيرته الفنية، من بينها أقسى مشهد للفنانة شريهان في فيلم الطوق والأسورة، قائلًا: «كل الممثلين اتعذبوا لأن إحنا كنا بنشتغل ساعات طويلة وكنا بنشتغل بحماس منقطع النظير وكانت الناس عاشقة للفيلم وعاشقة إننا بنصور في الأماكن الحقيقة من غير أي تزييف».

وأوضح المخرج خيري بشارة في تصريحات تلفزيونية له، أنه تفاوض مع سيدات من إحدى القرى المصرية من الفلاحات البسيطات وأخذ منهنّ جلابيات لترتديها شريهان وفردوس عبد الحميد، ليكون كل شيء بأفلامه حقيقي ويتم تصديقه.

خيري بشارة وشريهان

وتابع: «تجربة شريهان الأكثر قسوة لما جيت أعمل المشهد وقت الدفن عقابًا ليها على حملها غير الحلال دفنتها بجد معملتش أي حيل في الدفن فطبعًا هو متصور في الصيف فتخيل إزاي اتعذبت وهي تقريبًا كل جسمها ماعدا الرقبة والرأس هي اللي فوق السطح بينما هي مدفونه بكاملها في عمق الطين والأرض».

واستكمل المخرج خيري بشارة حديثه عن مشهد شريهان: «وبعدين هي طلبت مني إني مشيلش همها وأصور بلا توقف ودي مش بس شجاعة منها إنما إخلاص وعشق مش طبيعي وهي كانت صغيرة طبعًا بالتمثيل».

تصريحات خيري بشارة تصريحات خيري بشارة

خيري بشارة وعمرو دياب

وفيما يخص سبب عدم قيام عمرو دياب بتجربة التمثيل من جديد، علق قائلًا: «من قراءة المشهد كدة إن عمرو يعني عمل فيلم نجح نجاح قوي جدًا وعاش زمن طويل فأعتقد هل هو خايف ده سؤال مش معناه إن اللي أنا بقوله ده حقيقي.. هل هو خايف يعمل فيلم لا يكون ناجح كفاية بحيث الفشل يشوه النجاح الذي ذاقه لفيلم عاش هذا الزمن الطويل معرفش ممكن نسأل السؤال لعمرو نفسه وهو يجاوبك بلاش أجاوب نيابة عنه».

وتابع خيري بشارة: «ليه مطلوب أن عمرو دياب يكون نجم رقم واحد في التمثيل ليه؟ عبد الحليم حافظ ترك أفلام ساحرة وأثرت في وجدانا وشكلت وجدانًا أنا شخصيًا اتأثرت بأفلامه وحبتها وكنت صغير ومراهق فلم أنزعج من طريقة تمثيله يعني كان في ناس تقولك أن هو تمثيله ساذج أنا منزعجتش بالعكس حبيته وحبيت الطريقة التي يمثل فيها».

واختتم: «كذلك عمرو دياب بما أن هو أساسًا مطرب أو مغني فهو مش مطلوب أن يكون ممثل فممكن يبقي ممثل فذ في مطربين كدا لكن هو مش ممثل فذ مش مطلوب منه ده هو يكفي أن هو بس بيقنعني لما بيمثل ويغني فمثلا في فيلم آيس كريم في جليم نجح أقنعني وده كفاية».

المخرج خيري بشارة المخرج خيري بشارة