سمية الخشاب تتفاعل مع طلاب الثانوية العامة.. صور

حرصت الفنانة سمية الخشاب على تقديم بعض النصائح والدعم لطلاب الثانوية العامة الذين يقومون بأداء إمتحانتهم خلال تلك الفترة، حيث تفاعلت معهم بشكل كبير عبر حسابها الرسمي بموقع تويتر.

سمية الخشاب وطلاب الثانوية العامة

وكتبت سمية الخشاب في أول تدوينة لها:«التعليم موهبه مش مهاره، عشان كده دايما بقولكم ارضوا باي نتيجة عشان أكيد جواكوا موهبه هتطلعوها فايا كان الكارير إيه».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

تدوينات سمية الخشاب عن الثانوية العامة

واستمرت الفنانة سمير الخشاب في دعم طلاب الثانوية وشرحت لهم جزء من مادة اللغة العربية حيث كتبت:«الواقعية، إبراهيم أبو سنة وأمل دنقل، عندهم وحده موضوعية، موضوع واحد يعني وعاطفه متنوعه، وعندهم إسراف في اللغة الواقعية اللي بتميل للرمز والغموض، بيعتمدوا علي وحده التفعيلة «مش القافية المزدوجة زي الباقي»، طبعا الفكر الواقعي بيغلب، وبيتكلموا عن هموم الناس والموت كله عن الواقع».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

طلاب الثانوية العامة

وتابعت سمية الخشاب:«المهاجر جبران وإيليا أبو ماضي، بيتمسكوا بالوحدة العضوية، بيستخدموا اللغة الحية وتساهل في اللغة العربية «مهاجرين بقي وإيزي يعني مش هيستخدموا كلام معقرب أكيد»، قافيه مزدوجة «مهاجرين فعندهم جنسية مزدوجة»، عندهم عاطفه حاده ونزعه روحيه، والشعر عندهم فيه حنين إلى الوطن «عشان مهاجرين».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

سمية الخشاب تويتر

واستكملت سمية الخشاب، شرحها لمادة اللغة العربية لطلاب الثانوية العامة حيث كتبت:«عندنا ٦ مدارس أدبية، كل واحدة تتكون من ٦ نقاط برضه، أي مدرسة أدبية هيبقي فيها شعراء، وهيبقي فيها وحده، وأكيد لغة وموسيقي «وزن وقافية» ويبقى طغى فيها الصياغة على المضمون أو العاطفة علي الأفكار وفي موضوعات، هنمسك واحده نلمها فشوال».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

فيما سألت الفنانة سمية الخشاب، طلاب الثانوية العامة حيث كتبت:«إيه اللي واقف معاكوا في العربي؟ هنلموا في تويتتين ابعتولي بس».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

وفي تدوينة أخرى كتبت سمية الخشاب:«حبايبي ربنا معاكوا في العربي، متنسوش إنه طه حسين كان بياكل بيض وبصل وان الأرانب كانت بتنط من فوق السور».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

واختتمت سمية الخشاب حديثها معلقة:«مبسوطة أوي انكم حليتوا، المادة اللي جايه عندكوا ايه وامتي؟ عشان لو في حاجه تبعتولي قبل الامتحان زي العربي كده وانا معاكوا لحد ما تخلصوا، بحبكوا وفخورة بيكوا..انتوا اغلي جيل علي قلبي وواثقة فيكوا جدا عشان بعيد عن التعليم، انتوا جيل واعي وانتوا المستقبل، ربنا يوفقكم في اللي جاي وانا هتطمن عليكم بنفسي على طول».

تدوينات سمية الخشاب تدوينات سمية الخشاب

سمية الخشاب تنسر صورة قديمة برفقة شيرين عبدالوهاب وتعلق: حبة جنة

سمية الخشاب عن تبرير جرائم القتل: ربوا أولادكم

».