شوبير: السنغال كسبت كل البطولات بمدرب وطني.. واحنا مش فاضيين غير في التحفيل

يرى الإعلامي أحمد شوبير، عضو اتحاد الكرة السابق، أن السنغال نجحت في تحقيق معظم البطولات على مستوى القارة الإفريقية بالمدرب الوطني، بينما نحن في مصر متفوقين فقط في 'التحفيل' على بعضنا البعض.

السنغال كسبت كل البطولات بمدرب وطني

قال شوبير في تصريحات إذاعية:' السنغال كسبت بطولة إفريقيا للشباب التي كانت تقام في مصر، توجوا ببطولة الأمم الأفريقية لأول مرة في تاريخهم، وصلوا كأس العالم، والاتنين على حساب مصر، كسبوا بطولة إفريقيا للكرة الشاطئية، إلى جانب إفريقيا للشباب'.

ماني مع منتخب السنغال ماني مع منتخب السنغال

أضاف:' هل كل هذا صدفة؟ لا طبعًا عمره ما يكون وليد الصدفة، عندهم إليو سيسيه..مدرب وطني، كان مساعد المدرب الأجنبي، وبعدين تولى للسنة الثامنة من 2015، حافظوا عليه، مش زي عندنا، اجري على الأجنبي وادفع بالدولار'.

أوضح شوبير:' السنغاليين لا يهتمون ببطولات الأندية في أفريقيا، هو عاوز كأس العالم وأفريقيا، ليس لديهم مشكلة، السنغال شغله تصدير، إحنا شغلنا إستيراد'.

منتخب السنغال - أليو سيسيه (مدرب محلي) منتخب السنغال - أليو سيسيه (مدرب محلي)

أشار شوبير:' صن داونز إللي كسب الأهلي بخماسية إمبارح ده، أعلى لعيب فيه يتقاضى أجر مثل لاعبي البنك الأهلي وفاركو'.

أكد:' السنغال عاوزين يعملوا منظومة ويحققوا بطولات..إحنا عاوزين نحفل، الأهلي خسر خمسة..إنزل بتحفيلة صن داونز، الزمالك خسر من بلوزداد..إنزل بتحفيلة بلوزداد'.

منتخب السنغال منتخب السنغال

تابع:' منتخب بلدك عمل ايه راح كأس عالم أو إفريقيا؟ لا، طب منتخب الشباب عمل ايه، طلع الأخير في البطولة إللي منظمها على أرضه، ولم يسجل هدف واحد في البطولة'.

أتم شوبير:' أتمنى نعرف نشتغل صح ولو لمرة، علشان نعرف نجني الثمار، يبقى عندنا جيل في لعيبة محترمين، ونحقق إنتصارات، كنا بنعملها، قالك كفاية..بطولة أمم أفريقيا زهقنا منها، والأهلاوية يطلعوا يقولوا كفاية كده يا أهلي شبعنا بطولات، دلوقتي انت مهدد تخرج من دور المجموعات'.

«الموضوع يحتاج علاجًا جذريًا».. أحمد شوبير يوضح تطورات أزمة الإسماعيلي ولاعبيه

غيابات بالجملة.. شوبير يكشف تطورات إصابات الأهلي

تعليق شوبير على فوز الزمالك بماراة الترجي.. سر تألق زيزو

شوبير يكشف حقيقة إيقاف محمود كهربا 8 مباريات ورد فعل الأهلي

شوبير يهاجم الخطيب ومجلسه بعد هزيمة الأهلي أمام صن داونز : الجرح يلزمه تنضيف