طريقة عمل كنافة بالمانجو.. صور

قدمت الشيف توتا مراد طريقة عمل كنافة بالمانجو، قائلة: «جهزوا حلوياتكم عشان أول يوم رمضان».

مكونات الكنافة

وقالت توتا عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي «فيسبوك»، إن المقادير تتكون من «بولة كنافة بالمانجو، كيلو كنافة محمرة، ٣ أكواب كريم شانتي خام، ٢ كوب لبن مثلج، مانجو مكعبات عويسي، أو كيت، أو نعومي، أو سكري».

وتابعت توتا مراد استكمال طريقة عمل كنافة بالمانجو ، «٢ كيس جيلي مانجو مذاب فى كوب ماء مغلي وتترك حتى تبرد، كوب كاسترد مطبوخ عبارة عن كوب لبن مدوب في معلقة كبيرة بودرة كاسترد،  ويتم وضعهم على النار لحد مايربط ونقفل ونستني يبرد، ونغطي وشه باسترتش عشان ميعملش قشرة».

طريقة التزيين

واستكملت توتا مراد المقادير وطريقة عمل كنافة بالمانجو قائلة : «فستق مفروم خشن للتزين، كريز للتزين، وبعد تحمير الكنافه وعملنا السيرب، نحضر الكنافة وهى دافية ونزود عليها شوية من سيرب المانجو ونقلبهم سووا ونركنهم على جنب».

واستطردت الشيف توتا مراد،«نجيب بوله ونحط فيها اللبن المثلج و نص كوب حليب مكثف مع الكاسترد المطبوخ ونضرب دقيقة، بعد كده ننزل بالكريم شانتي ونضرب خمس دقايق وكدة الكريمة جاهزة، ومن ثم نبتدي نجيب البولة أو البايركس ونحط طبقات كنافة وكريمة ومانجو فى الوسط وآخر حاجه عندي تكون المانجو ونلمعها بجيلي المانجو البارد وبسسس كده».

مكونات الشربات

وأضافت توتا «الشربات يتكون من كوب ميه مغلية، ٢ كوب سكر، ٢ بذرة مانجو، معلقة صغيرة عصير ليمون،» متابعة «نقلب الميه مع السكر وبعد كده نرفعهم على النار مع بذر المانجو ولما يغلي نزود عصير الليمون ونهدي النار ربع ساعه ونستني يبرد تماما».

وأردفت أن باقي مكونات الشربات «الحليب المكثف، كوب لبن بودرة، كوب سكر بودرة، نص كوب مياه ساخنة، معلقة كبيرة زبدة، فانيلا بودرة، ونضع كله مع بعض فى الخلاط لمده ٣ دقايق ويتم تركه حتى يسقع».

طريقة عمل آيس كريم بالمانجو كالجاهز مع هالة فهمي

طريقة عمل الباذنجان المخلل مع الشيف توتا مراد

طريقة عمل كنافة بالمانجو فى البيت بدلاً من شرائها بثمن باهظ مع هالة فهمي

 

https://www.youtube.com/watch?v=cbnuHKWAzeU