عمر خيرت : أدين بالفضل لفاتن حمامة والخديوي سعيد أهدى جدي قطعة أرض

كشف الموسيقار عمر خيرت العديد من الأسرار في حياته الشخصية والفنية، موضحًا أنه رفض المشاركة في أعمال سينمائية كثيرة لعدم اقتناعه.

تصريحات عمر خيرت

قال عمر خيرت في ندوة تكريمه بقصر السينما: «رفضت أعمال كثيرة بيبقى فيه ناس بتجرب وعايزة اسم كبير، فأنا بقرأ السيناريو، وأقعد مع المخرج، ولو مقتنعتش مش هعمله».

وتحدث عن رأيه في أغاني المهرجانات، قائلًا: «مفيش تفسير علمي للجمهور اللي بيسمعني ويروح يسمع أغاني مهرجانات، أنا بتبسط لما بلاقي الجمهور عايزين الحفلة بتاعتي وأنا بشوف أن دي هدية من ربنا».

حفل عمر خيرت حفل عمر خيرت

عمر خيرت عن أغاني المهرجانات

واستكمل: «الفن الآخر اللي هي المهرجانات زي النكت، أو فرح والناس عايزة ترقص، وهيصة، إنما متقدرش تقوم الصبح أو بعد الضهر تشغل مهرجانات وتقعد تسقف».

وحرص أن يوجه رسالة شكر لسيدة الشاشة العربية الفنانة الراحلة فاتن حمامة، نظرًا لدورها في بداية مشواره الفني، قائلًا: «بشكر السيدة فاتن حمامة لأنها اللي ودتني السينما، هي اللي إديتني الفرصة في بداية حياتي الفنية، كان في برنامج قطرات الندى، وطلبت مني أعملها خلفية موسيقية عن الأشعار اللي بتتقدم في البرنامج».

وقال الموسيقار عمر خيرت أيضًا: «والموسيقى لسه عايشة لحد دلوقتي في الإذاعة، والبرنامج دا كان يوميًا بيتذاع الساعة 8 الصبح، ودي كانت أول حاجة أعملها بعد كدا فيلم ليلة القبض على فاطمة».

جد عمر خيرت

كما تحدث عن جده الراحل أبو بكر خيرت، وأشار إلى أنه مثله الأعلى، وهو مؤسس معهد الكونسرفتوار في الخمسينيات، وكان مهندس معماري متميز وهو الذي نفذ التصميم المعماري للكونسرفتوار.

وقال أيضًا: «شارع خيرت تمت تمسيته باسم جدي الأكبر وجدي، وكان خطاطًا والخديوي سعيد طلب صناعة زراير تشريفة بالذهب وبحث عن أفضل خطاط، وكان جدي الذي قام بصناعتها، فحصل على قطعة أرض تقديرًا لموهبته».

وأشار عمر خيرت إلى أنه كان يخشى في البداية التأليف السينمائي، ولكن الخوف ابتعد عنه تدريجيًا، وتعامل مع الدراما نفس معاملة السينما فكان يتعامل مع كل حلقة في الدراما بشكل منفصل، فهو كان يعتبر الحلقة بمثابة فيلم.

عمر خيرت عمر خيرت