كاملة أبو ذكري تتبرع بطرف صناعي لـ شريف دسوقي.. والعدل يتكفل بمصاريف العلاج

وجه الفنان مصطفي درويش رسالة إلى الفنان شريف دسوقي، إثر تعرّض قدمه إلى البتر أمس.

ووجه مصطفى درويش الشكر لعدد من النجوم لمساندتهم شريف دسوقي فى أزمته الصحية، معلنا تكفل جمال العدل بمصاريف المستشفيوعلاج شريف دسوقي، وتكفل المخرجة كاملة ابو ذكرى بتركيب طرف صناعي من أفضل شركة للاطراف الصناعية لدسوقي.

كما وجه مصطفى درويش الشكر والتحية للفنانة بدرية طلبة قائلا: « انتي بـ 100راجل انتي وناس اسكندرية، مشيرا إلي أن دكتور اشرف ذكى نقيب المهن التمثيلية تواصل معه وأكد تكفل النقابة بمصاريف المسشتفى ».

اللى حصل لـ شريف دسوقي ده حرام

وكتب «درويش» عبر حسابه الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات «فيس بوك»: «لا حول ولا قوه الا بالله، اللي حصل لشريف دسوقي ده حرام حسبي الله ونعم الوكيل في اللي كان السبب، لو كان حد وقف من النقابه اتحرك قبل ما يتعمل فيه الكارثه دي كان اتلحق بس للاسف النقابة قالت لبدريه طلبه لما استنجدت بيهم».

وأضاف، «أصله مش عضو عامل فمش هينفع النقابة نفسها تساعد لان ده قانون بس هنبعت، مساعدة شخصية طبعا كتر خيركم وده قانون وعلي راسنا بس كنتم روحو هاتوه وقولو لينا ما كل المنتجين والممثلين معاهم فلوس يا جدعان وكلنا هنساعده، ومحدش هيتاخر حتي كنا شوفنا حل قبل ما تحصل فيه الكارثة دي ويقطعو رجله ويترمي في مستشفي اقل ما يقال عنها تحت السلم بجد اللي حصل ده حرام'.

حقك عليا يا شريف دسوقي

وتابع، «حقك عليا يا شريف سامحني والله ما كنت اعرف انك في الحالة دي حقك عليا والله وقدام الجميع اهو والله ما هسيبك لحد ما اموت انت مسئول مني مسئولية كاملة حقك عليا وحقك علينا كلنا«.

شريف دسوقي بعد بتر ساقه: «قدر الله وما شاء فعل»

علق الفنان شريف دسوقي عقب إجرائه عملية بتر ساقه، بعد أن أصيب أثناء تصوير أحد الأفلام بقدمه، ولم يكن يعلم بإصابته بالسكري وأهمل في علاجها حتى أصيبت بغرغرينا وتم بترها.

وكتب شريف عبر حسابه الشخصي «فيس بوك»، «قدر الله وما شاء فعل» .

وأعلنت الفنانة بدرية طلبة، عن إجراء الفنان شريف دسوقي، لعملية جراحية، أسفرت عن بتر ساقه.

وكتبت بدرية طلبة، عبر حسابها الشخصي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، قائلة: «عن تجربة عيشتها مع بابا الله يرحمه صعب قوي بني آدم يفوق من البنج يلاقي جزء من جسمه مبتور وخصوصا رجليه ربنا يصبرك يا شريف ويقوي قلبك ويتم شفاك على خير».

شائعات السوشيال ميديا

وكان دسوقي قد نفى عدة أخبار على السوشيال ميديا بشأن إيداعه داخل مصحة نفسية بعد تعرضه للكثير من الأزمات النفسية التي أخلت بتصرفاته وأدخلته في العديد من المشكلات .

وأكد «شريف» لـ«موقع قناة صدى البلد»، أن كل ماينشر عنه غير صحيح، ولا أساس له من الصحة.

أخر أعمال الفنان شريف دسوقي فيلم «وقفة رجالة» مع الفنان ماجد الكدواني، سيد رجب، أمينة خليل، محمد سلام، وعدد أخر من النجوم .

منال سلامة عن شريف دسوقي: «ربنا يقومك بالسلامة وترجع تمتعنا بفنك الجميل»

نهال عنبر: شريف دسوقي زي الفل ونقابة المهن التمثيلية تتابع حالته

تامر حسنى لـ شريف دسوقي : «ربنا اللى قبل الكل معاك.. وكلنا مش هنسيبك»

https://www.youtube.com/watch?v=N5t9zmF875k