«لسه صحاب».. أوكا يكشف سبب انفصاله عن أورتيجا وشحتة كاريكا

كشف مؤدي المهرجانات أوكا، عن أسباب انفاصله عن فرقة «8 %» والتي كانت تضم أوكا وأورتيجا وشحتة كاريكا، مشيرًا إلى أن كل شخص منهم أراد تكوين طريقه بشكل منفصل.

وأوضح أوكا، في لقاء خاص مع الإعلامية شيرين سليمان، ببرنامج سبوت لايت المذاع على قناة صدى البلد، قائلاً: «احنا انفصلنا فنيًا، لكن احنا لسه أصحاب زي ما احنا بنتكلم عادي، لكن الفن اللي كنا بنقدمه مع بعض من عند ربنا انتهى».

وتحدث أوكا عن تعاونه مجددًا مع «أورتيجا وشحتة كاريكا»، قائلاً: « لوجت حاجة لصالحنا وهنتجمع في حفلة لايف، أو هنعمل حاجة هتضيف لينا.. هنعملها، لكن نتجمع تاني عشان حاجة كده وخلاص أو عشان الفلوس بس ومش هتضيف لينا، يبقى مش هنرجع».

وأشار أوكا إلى أن سبب انتشار أغاني المهرجانات يعود إلى أسباب عديدة، قائلاً: «أغاني المهرجانات لما كسرت الدنيا زمان قولنا بسبب التكاتك، بعد كده اشتغلت في الأفراح، وبعد كده أغاني في الأفلام، وبعدها قولنا الأطفال اللي بتسمع أغاني المهرجانات».

وأشاد أوكا بتعاونه مع الفنان الشعبي عبد الباسط حمودة، في أغنية «كتاكيت» ضمن أغاني فيلم «عالماشي » بطولة علي ربيع، والذي تم طرحه في السينمات بموسم عيد الفطر الماضي.