ماجد الكدواني : أحمد مكي علمني الجرأة وبنتي كانت عايزة تتجوز كريم عبد العزيز
تحدث الفنان ماجد الكدواني عن محطات عديدة في مشواره الفني وعلاقته بعدد من النجوم، ومنهم الفنان أحمد مكي والفنان كريم عبد العزيز.
قال الفنان ماجد الكدواني في تصريحات تلفزيونية له: «أنا وأحمد مكي حصلت لنا حاجة عجيبة.. كل ما بنبص لعين بعض نضحك، وخياله بيجيب حاجات غريبة عنده خيال عجيب، ولما بيكشف لنا عن خياله بنبقى هنموت من الضحك، ولديه جرأة في الكوميديا»
ماجد الكدواني وأحمد مكي
وتابع حديثه عن أحمد مكي: «مودي للغاية وجريء ويعمل باستمرار، علمني الجرأة وانعكس ذلك في فيلم طير إنت.. وكنت سأعتذر عن الفيلم بعدما قعدنا شهر ونص نشتغل عليه، وأغنية متحاولش تبقى حد تاني غير نفسك هي اللي شجعتني وقولتله أنا معاك».وأشار إلى أنهما صورا إفيه مارد الكدواني 7 مرات، مضيفًا: «علشان أصدقه وكل مرة أطلب من الجندي يرميه لو فيه هزار لكن مكي فضل يقوللي اشتغل براحتك إنت قلقان من إيه في مونتاج، وكانت تجربة بعيدة عني في الكوميديا لكن صدقناها».
وفيما يخص تقديمه شخصية «سراج مهمة» في فيلم لا تراجع ولا استسلام، أشار إلى أن العمل كان قائم على تصديق الشخصية، وأحمد مكي كان يصدق شخصية «حزلقوم»، كما أن خيال بدرية طلبة واسع ومرعب في الفيلم.
واستكمل الفنان ماجد الكدواني قائلًا: «أنا جبان في الكوميديا جدًا.. كنت مرعوب من الكوميديا ومن إفيهات فيلم حرامية في كي جي 2 لكن كريم عبد العزيز شجعني».
ماجد الكدواني وأحمد مكي
ماجد الكدواني وكريم عبد العزيز
وأضاف: «كريم عبد العزيز قالي بص يا صاحبي أنا زيك، بخاف من المباشرة تعالى نستخبى في الشخصية أوي، ونصدقها أوي وإذا ضحكنا ضحكنا ولو مضحكناش أدينا متصدقين، وابتدينا نمشي في هذا الخط والمنهج.. وفي فيلم حرامية في تايلاند واجهنا صعوبات بسبب المكان والمسافة وطاقة المكان والدولة».وقال ماجد الكدواني أيضًا: «هناك أماكن كانت مريحة وأخرى لم تكن مريحة، لكن كريم عبدالعزيز كان دائمًا يساعدني في فكرة الاحتواء.. ببقى مرتاح وأنا جنبه، نفس إحساس العيل اللي ماشي جنب باباه.. كريم عبدالعزيز من أصحاب برج الأسد، ومن صفاته أنه قائد يستمتع باحتواء الآخر وينسى مشاكله في حين يحل مشكلة لشخص آخر».
وتابع حديثه عن الفنان كريم عبد العزيز قائلًا: «ومن ثم يستمتع بتحمل المسؤوليات، بينما القوس طفل يرغب في إلقاء الحمول على أحد، ومن هنا جاءت الكيميا العجيبة بيني وبينه منذ عام 2000، وبرج القوس مش بيحب حد يحجمه أو يقوله روحت فين وجيت منين، وجواه طفل بيشبط في أي لعبة بس مش عنيد».
وأشار إلى أن كريم عبد العزيز دائمًا يقول له بأنهما ليس صديقين أو أخوين فقط، لكنهما «مصروفين لبعضهما»، مضيفًا: «من يوم ما اتقابلنا حاسس إني مرمي في حضن حد، حد حنين وأمين عليك وبيحبك بجد وبيخاف عليك بجد وحساس أوي فبيراعي مشاعرك وبيهديك، فبقيت بعشقه وبنتي ساندرا بتعشقه ولما كنت أسألها وهي صغيرة عاوزة تتجوزي مين قالت لي كريم عبد العزيز».
ماجد الكدواني وكريم عبد العزيز
تصريحات ماجد الكدواني
وتحدث أيضًا عن تجربة فيلم صعيدي رايح جاي، لافتًا إلى أنه كان أول عمل فني له بشكل جاد ومحترف بملعب الكوميديا والسوق، معلقًا: «كأن ربنا بيقولي اتمرنت؟ يلا انزل العب ماتش بقى.. كانت أيامه حلوة رغم التعب، وهاني رمزي باحتوائه وعظمته وحلاوة قلبه، والأخذ والعطا».أما عن شخصية «المر بزيادة» في فيلم الرجل الأبيض المتوسط، أوضح أن الشخصية في البداية كان اسمها «علي»، وبسبب ظروف التصوير في الصحراء، فاضطر المصور محسن أحمد ربط رأسه بكوفيات بسبب الرمال، وقال إن هذه الشخصية يجب أن تسمى «المر بزيادة» من كثرة ما يمر به.
وقال الفنان ماجد الكدواني أيضًا: «الشغلانة متعبة، ومفيش شغلانة مش متعبة واللي بيخلينا نستحمل أي تعب مهنة هو حبنا لها.. وخلاصة الموضوع يأتي من الإيمان المطلق الكامل بأنه يا رب كل حد هتقابلني به النهاردة والمكان اللي هتبعتني فيه النهاردة هو من قرارك واختيارك وتحت إراداتك أنت، فأنا بنزل من البيت مِسلم».
أعمال ماجد الكدواني
وكشف أيضًا كواليس مشاركته في فيلم كباريه والفرح، موضحًا أنه كان سيعتذر عن تقديم دوره في فيلم كباريه، فلم يكن قبلها تعاون في عمل فني مع أحمد السبكي، لذلك كان يشعر بالخوف من التجربة كما أنها تدور حول كباريه.أشار إلى أنه عندما قرر الاعتذار عن العمل، طلب منه أحمد السبكي أن يقرأ السيناريو من البداية، ووقتها عندما قرأ السيناريو تفاجأ، وكان العمل بمثابة بداية النقلة وفتح صفحة جديدة في مسيرته الفنية، وقال عن أحمد السبكي: «ظاهرة في تاريخ صناعة السينما في مصر.. قمة الجرأة والتحدي والاختلاف وبيشتغل في ظروف صعبة».
وفيما يخص تقديم شخصية «نبطشي» في فيلم الفرح، قال إنه استعان بفيديوهات لأفراح ليتفاجأ بعالم عجيم، مضيفًا: «الفيلم كان تحدي مرعب.. وفي أول يوم تصوير صوتي راح».
وقال ماجد الكدواني عن مشاركته في مسلسل الاختيار 2: «تجربة عظيمة سجلت وستبقى للتاريخ، وكريم عبدالعزيز قدم الدور من كل قلبه وأعصابه.. شرف لي اشتراكي في المسلسل، وفخور بالتجربة وحسيت بإحساس مهيب».
ماجد الكدواني
أسرار ماجد الكدواني
وتحدث الفنان ماجد الكدواني عن كواليس دخوله «استديو مصر»و قصة الكنبة الخضراء، قائلًا: «افتكرت شخص زمان قالي إن الكنبة دي جلست عليها فاتن حمامة ورشدي أباظة، فاترعشت ومبسوط إنهم سايبينها واحترمتهم إنهم سايبين حاجة من رائحة من الفنانين بتوع زمان دي حاجة تاني.. والسينما مش عشق وإدمان فقط بل إنها صناعة لها هيبة، جنة الشياطين وعفاريت الأسفلت فيلمين لأسامة فوزي، دخلوا في تصنيف أفضل 100 فيلم في صناعة السينما المصرية، في الوقت اللي سينما كانت رايحة على محمد هنيدي».واستكمل: «أنا قلت لأسامة فوزي إن نسبة المشاهدة في الفيلمين مش عالية، وفخور إن بدأت سينما بالأسلوب ده وباللوكيشن دا وقتها فهمت يعني إيه سينما.. واستمرت قرابة 4 سنوات بالنسبة لي مخيفة من بعد فيلمين جنة الشياطين وعفاريت الأسفلت».
محطات في حياة ماجد الكدواني
وقال عن وفاة والده: «والدي توفي 20 أبريل 1995، كان قبل العيد الكبير بيومين وكانت فترة صعبة عليا، وبعد وفاته بـ 48 ساعة بدأت استوعب وكانت أول مرة أحس إني لوحدي، وصورت بعد كده مع الفنان محمود حميدة وكان بيضربني في المشهد».وأضاف: «في الوقت ده الناس فكرت إنه بيضربني بجد، والمشهد أثر في نفسي.. وفضلوا يقولوا حرام عليك تضربه، هو علشان عبيط وأهبل.. وأنا ربنا عوضني بعد وفاة أبويا، وقلبي دق لما الناس قالت عبيط وأهبل وصدقوا إنه مش تمثيل، وكانت ليلة ساحرة».
وعلى الجانب الآخر، أكد أنه تأثر بشخصيته في فيلم تراب الماس، حتى تطلب الأمر خضوعه للعلاج النفسي، معلقًا: «شخصيتي في تراب الماس كانت مخيفة ومرعبة ومختلفة، والمخرج مروان حامد خطفني وسفرني عالم خفي، وبقيت أسير عينه وملاحظاته.. مروان إداني حافز عجيب إني أحافظ على نفس المستوى كل يوم، ولقيت عيالي بيقولوا روح إتعالج، ومروان كلمني وقاللي مش عيب تقعد مع طبيب نفسي».
واستكمل: «لأني وصلت لمرحلة إني كان صوتي عالي وممكن أفزع ساندرا بنتي، وروحت لطبيب نفسي.. مش عيب نعترف بإن في ملفات ممكن تتفتح في دماغنا وممكن ماتتقفلش لأننا حبينا الدور، ومروان كان مسمي الشخصية المتعة المحرمة».
بكاء ماجد الكدواني