مصطفى كامل يرد على تساؤلات حفل ترافيس سكوت: مكنتش أعرفه وأنا ضد قطع الأرزاق

خرج الفنان مصطفى كامل نقيب الموسيقيين ليرد على كافة تساؤلات الجمهور حول حفل ترافيس سكوت في مصر، معلقًا: «الرد النهائي علي كل الأسئلة التي تخص حفل الأهرامات يوم 28 يوليو».

مصطفى كامل وحفل ترافيس سكوت

قال مصطفى كامل في مقطع فيديو نشره عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «البيان اللي صدر من نقابة المهن الموسيقية كان موضح كل شيء، من ساعة ما توليت الأمر في النقابة وأنا وزملائي في مجلس النقابة واخدين قرار بإننا ضد المنع للصغير قبل الكبير، ضد المنع نهائي وقطع الأرزاق».

وتابع: «لكن حاطين ضوابط ومعايير لإدارة الشأن ده، أقريناها على مطربين بلدنا، كل الناس شغالة مرفضتش حفل خالص ولا وقفت حد، وجالي تليفون قالولي إن فيه شركة من الشركات المعتادة على التراخيص من داخل النقابة جاية ترخص حفل، ولجنة العمل واللوائح القانونية قالوا مفيش مشكلة ورخصنا».

مصطفى كامل وحفل ترافيس سكوت مصطفى كامل وحفل ترافيس سكوت

تصريحات مصطفى كامل نقيب الموسيقيين

واستكمل نقيب الموسيقيين: «الترخيص طلع بالفعل، مكنتش أعرف ساعتها ترافيس سكوت ولا طقوسه ولا أي حاجة، وفيه ناس كتير متعرفوش وإعلاميين كبار، ولكن لجنة العمل قالولي يلا نرخص فأنا رخصت، وحالة الدفاع المستميتة من آراء الجماهير عمومًا عن وضعنا ومخاوف تحصل لأبنائنا سواء كانوا عرب أو أجانب هيروحوا الحفل لما أقرأ حجم الخوف كله أنا وزملائي، ونحس الناس مرعوبة».

وأضاف: «كان لازم نجتمع ولما اجتمعنا شوفنا الفيديوهات اللي دايمًا بتشوفوها، وحسينا بمخاوف الناس، هل نقابة المهن الموسيقية المنوط بها الترخيص في حالة وجود أي حفل أجنبي، لا.. أنا ووزارة الثقافة ممثلة في الرقابة على المصنفات الفنية، والقوى العاملة المصرية، إحنا 3 جهات بنصدر الترخيص في حالة الحفلات دي، أنا ممنعتش ومرفضتش له ولا لغيره أساسًا».

حفل ترافيس سكوت  حفل ترافيس سكوت

حقيقة إلغاء حفل ترافيس سكوت في مصر

وقال مصطفى كامل في الفيديو أيضًا: «لكن كان لازم نستقرأ الوضع اللي حصل وبإجماع عارف إن الشركة هتأمن حفلها زيها زي أي شركة ولكن لا بد من الالتزام بالموافقات الأمنية، أنا كجهة مختصة باستخرج تصاريح فقط وفني فقط لا أستطيع أن أوفر أدوات حماية وأمن للحفل من أي شغب ولا أملك أدوات تنظيم، أنا جهة مانحة ترخيص فني».

واستطرد: «لازم أحترم آراء الناس ومشاعر الناس والناس المتدينة سواء من إخوانا المسيحيين أو من المسلمين أو اليهود لازم أحترم كل الديانات، هو أنا قاعد في شركتي؟.. أنا معايا مجلس إدارة محترم، البيان اللي صدر عن كل زميل واللي كانت المخاوف اللي جوايا جوا كل واحد فينا بردو».

واختتم نقيب المهن الموسيقية: «ولو لا قدر الله حصل حاجة هيتقالنا نقابة الموسيقيين ياللي موتوا الناس، إحنا كل اللي طلبناه وضع الاعتبارات الأمنية (من حيث التنفيذ)، إذا الترخيص موجود مع الشركة والموافقات الأمنية جات وكلنا كنقابة هنضرب تعظيم سلام من الجهة المنوط بها حماية هذا الحفل».