نجوم الفن يدعمون محمد سلام بعد الاعتذار عن مسرحية زواج اصطناعي.. غزة السبب

حرص عدد كبير من نجوم الفن على دعم محمد سلام بعد اعتذاره عن مسرحية زواج اصطناعي، مع الفنانة مي عز الدين، بسبب أحداث غزة وفلسطين الحالية.

أشاد بموقف الفنان محمد سلام كلًا من الفنانة مايان السيد، والفنانة غفران محمد والفنان حسن أبو الروس الذي كتب في التعليقات: «الله عليك.. تسلم.. فعلًا أنت فنان حقيقي وعندك رسالة وأخلاف ورجولة وإيمان قوي».

نجوم الفن يدعمون محمد سلام

واستكمل الفنان حسن أبو الروس: «اللي عملته ده حاجة كبيرة أوي كلنا حاسين بيك»، بينما علقت الفنانة سولاف فواخرجي قائلة: «شعور طبيعي يا محمد كلنا مش قادرين نعيش اللي بيحصل في فلسطين وممكن تخسر فلوس بس تكسب نفسك وربنا رب قلوب وهو الرازق».

كما علقت الفنانة ياسمين علي على فيديو محمد سلام الذي نشره عبر حسابه الرسمي بموقع انستجرام، قائلة: «أنت بس قول الله الغني.. وشوف كرمه وفضله أنت عملت اللي الطبيعي يتعمل من حد أصيل وصادق زيك».

نجوم الفن يدعمون محمد سلام نجوم الفن يدعمون محمد سلام

محمد سلام يعتذر عن مسرحية زواج اصطناعي

وكتبت الفنانة إيمان العاصي أيضًا: «يبعتلنا منك كتير يا سلام يارب»، وكتبت الفنانة دنيا ماهر: «حبيبي يا سلام.. تقيلة علينا كلنا والله.. الواحد ساعات بيقول شغل ولازم نشتغل وبتاع بس حقيقي الكل تعبان وحزين قوي وساعات الحزن بيكون أقوى مننا ربنا يراضيك وينصر فلسطين».

ووجه الفنان محمد علي رزق رسالة للفنان محمد سلام قائلًا: «ربنا يباركلك يا سلام»، وتفاعل الكثير من نجوم الفن في التعليقات.

أعلن الفنان محمد سلام اعتذاره عن المشاركة في مسرحية زواج اصطناعي بسبب الأحداث في غزة وفلسطين الحالية.

محمد سلام مسرحية زواج اصطناعي

ظهر محمد سلام في مقطع فيديو عبر حسابه الرسمي بموقع انستجرام، قائلًا: «السلام عليكم ورحمة الله إن شاء لله المفروض أسافر الرياض عشان أعرض مسرحية زواج اصطناعي في موسم الرياض».

وتابع: «والمفروض إنها مسرحية كوميدية وفيها أغاني واستعراضات والمفروض إننا نعرض إن شاء الله يوم 30 أكتوبر.. هنعرض في وسط الأحداث اللي بتحصل في غزة فأنا مش متخيل إني هروح أعمل مسرحية وأهزر وأرقص وأخواتنا في فلسطين عمالين يتقتلوا ويتدبحوا ومفيش حاجة بتحصلهم».

واستكمل الفنان محمد سلام: «أنا مش هقدر أسافر طبعًا وليه بقول الكلام ده في آخر لحظة المفروض إني أسافر بكره إن شاء لله لأني كنت على أمل أن الموسم يتلغي أو يتأجل مثل مهرجانات الجونة والقاهرة أو الموضوع يهدأ في فلسطين».

وقال أيضًا: «ونقدر نعرض لكن مفيش حاجة بتحصل لحد دلوقتي في ناس عمالة تموت ومفيش حاجة بتحصل، فأنا إزاي أروح أعرض وناس بتموت في فلسطين، حاسس لو أنا عملت كده هبقى كأني زي اللي بقتلهم بالظبط، هبقى خذلتهم وهبقى بغني وارقص».

وأضاف الفنان محمد سلام: «فأنا بعتذر عن المشاركة في موسم الرياض واللي بيحصل في فلسطين قضية كل مسلم، وواجب على كل مسلم، فأنا مش في إيدي حاجة أقدر أقدمها، فلما نموت وربنا يسألنا عملت إيه لأخوك في فلسطين أنا هرد أقول إيه؟.. هقول في وقت الأحداث في فلسطين أنا كنت بعمل مسرحية كوميدية وبرقص وأغني فأنا مش هقدر أعمل كده».

واختتم:«كان عندي الموسم يتأجل أو يتلغى، فأنا مش هقدر أشارك في المهرجان ده وحابب أقول إني كنت في مشكلة مش عارف أسافر ولا أعمل إيه؟ والتمثيل هو أكل عيشي، لكن لو مسافرتش هل هموت من الجوع؟ بالتأكيد لا».

نجوم الفن يدعمون محمد سلام نجوم الفن يدعمون محمد سلام

محمد سلام محمد سلام