هاني عادل بعد حفل مهرجان القلعة: فرقة وسط البلد بدأت من خلاله وكنا بنمهد لفرق تانية

تحدث الفنان هاني عادل عن مشاركته في مهرجان القلعة للموسيقى والغناء بدورته الـ 31، معربًا عن سعادته بتجديد اللقاء في المهرجان.

قال الفنان هاني عادل أحد أعضاء فرقة وسط البلد الغنائية، في تصريحات تلفزيونية له: «سعيد النهاردة في وجودي بمهرجان القلعة، والمهرجان ده أنا بدأت فيه من زمان».

هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى

وتابع: «من أول ما بدأنا وإحنا بنيجي بمهرجان القلعة كفرقة وسط البلد بنقدم موسيقى يندرج حاليًا تحت مسمى الموسيقى القديمة، وصوتنا كان مختلف شوية وصوتنا مصري».

واستكمل: «ومصطلح الاندرجراوند اتقال زمان جدًا وبعد وجودنا في مصر إحنا كنا بنمهد الطريق لفرق تانية وكان قبلنا كان في فرق ساعدت في ده ولما بدأ نوع مزيكا بتاعنا اتقدم فسموه اندرجراوند».

هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى

تصريحات هاني عادل

وأضاف الفنان هاني عادل: «علشان كان بيتعمل في أماكن مش معروفة أوي وممكن حتى البيوت».

وقال أيضًا: «السنة دي مميزة علشان بقالنا كتير منزلناش أغاني جديدة ونزلنا من شهر أغنية ع الوعد واللي طرحناها وحققت مشاهدات جيدة للغاية والسنة قدمناها في المهرجان».

وحرص هاني عادل نجم فرقة وسط البلد أن يقدم التحية لجمهور مهرجان القلعة قائلًا: «وحشتونا أنتم جمهور عزيز علينا قوي، والمكان أيضًا عزيز علينا، لأنه عندما بدأنا منذ 26 سنة بعدها بـ 4 سنوات كنا نأتي مهرجان القلعة كل عام».

كما تحدث الفنان هاني عادل عن زوجته دياموند أبوعبود، قائلًا: «أنا بتعامل أكتر كبني آدم، وأحب أحتفل بالأشياء الطبيعية مثل عيد ميلادها وعيد ميلادي والذكرى السنوية للزواج».

هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى

هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى هاني عادل في مهرجان القلعة للموسيقى