والدة أدهم ضحية فيصل: ابنى لبى نداء ربه ومات غدر وهو خارج من الجامع بعد ماصلى العشاء.. عاوزة حقه

واقعة مأساوية شهدت منطقة المنشية في فيصل، بعدما أقدم شاب على إنهاءء حياة جاره أدهم، طالب فى المرحلة الإعدادية، بسبب مشاجرة لخلافات الجيرة، وتربص المتهم للمجنى عليه أثناء عودته من المسجد ووجه طعنة نافذة، أدت إلى وفاته فى الحال، بالقرب من مسكنهما.

وبكلمات مؤثرة تقشعر لها الأبدان، قالت الأم الملكومة والدموع تنهمر من عينها: 'ابني لبى نداء ربه، ومات وهو خارج من الجامع بعد ماصلى العشاء، يوسف كان مستني ومتربصله قابله بالغدر وشتمه وحاول يتخانق معاه، وضربه وخده ابني ورا عربية وطعنه في قلبه ومات غدر'.

وتابعت الأم في لقاء صحفى: 'ابني كان سيرته حلوة في الشارع، شقينا عليه أنا وأبوه، وكنا مستنيين لما يكبر يكون في ضهرنا ويكون عون لينا'.

وطالبت الأم بالقصاص لنجها أدهم، قائلة عاوزة حق ابني أدهم يرجع، علشان ارتاح والنار اللي في قلبي تهدى، عاوزه حق ابنى أنا عاوزه القصاص العادل.

مضيفة: ' ابن قلبى البكرى اتقتل، ابن عمرى ضاع مش هشوفه تانى، أنا معرفش قتله ليه حرام عليه يقتلوا، وبسؤال الأم عن ماإذا كان حدثت خلافات بين المتهم ونجلها، قالت أن منذ أيام نشبت مشاجرة بين نجلها والمتهم بسبب الأشقاء الأصغر لهما، وتدخل الأهالي وأصلحوا بينهما لعدم.

متابعة أن المتهم كان دائم التربص لنجلها ورحت لأبوه وقولتله وقبلها بيوم جاله  سأله عليه وكان في ايده مطواه، وقولتله يابنى ماتشلش مطواة وتمشى بيها كده قالها أهلى عارفين وبراحتى، وقام بتهديدها وحاولت تهدئته لكنه رفض، متوعدا ابنها، ونفذ وعده وانتظر المجني عليه عقب خروجه من صلاة العشاء ونفذ جريمته'.

وألقت الأجهزة القبض على المتهم، وتم تحرير محضر بالواقعة وإحالته للنيابة لتولى التحقيق.

ضبط إحدى السيدات لقيامها بسرقة مبلغ مالي من داخل سيارة بمدينة نصر