جمال شعبان يحذر الشباب من جلطة المخ.. صداع وتنميل أخطر أعراضها

وجه الدكتور جمال شعبان استشاري القلب ومدير معهد القلب السابق تحذيرا مهما حول موت الفجأة والتعرض للجلطات وخاصة جلطات المخ.

ونشر شعبان منشورا على موقع التواصل فيس بوك وقال : 'ازاي واحد يبقي في العشرينيات تجي له جلطة في شرايين المخ ويموت فجأة، ويعني ايه جلطة المخ والسكتة الدماغية، وهل ممكن وجع البطن يكون من مقدمات الجلطة، وايه أهم إشارة تحذيرية للجلطات'.

وتابع 'إن الجلطة يعني كتلة من خلايا الدم بتتجمع وتلزق في بعضها وتلزق في جدار الشريان وتقفله فالدم اللي وظيفته يجري في الشريان ويروح يغذي الخلايا يتوقف والخلايا اللي مش واصل لها الدم تتوقف عن العمل وقد تتلف وتموت، نوعين من الخلايا لما بيموتوا مفيش خلايا تانية تنمو مكانهم المخ والقلب'.

وأضاف أن لو الجلطة كبيرة وفي شريان كبير بيعدي مساحة كبيرة من المخ ممكن تحصل سكتة دماغية يتوقف المخ عن العمل وربما تحدث الوفاة.. الكلام نفسه ينطبق علي السكتة القلبية لما شريان القلب الكبير تتكون جواه جلطة وينسد انسدادا كليا.

وقال شعبان على صفحته ' هل وجع البطن ممكن يكون سببه جلطة ؟! ايوه جلطة الشريان التاجي الخلفي تسبب وجع وحموضة وحرقان في المعدة، جلطة شرايين الأمعاء، تسلخ وتمدد الأورطي ممكن تحصل جواه جلطة

وواصل منشوره 'ايه اللي يخلي شاب صغير تجي له جلطة.. التدخين.. المسكنات.. مشروبات الطاقة والمنشطات.. المخدرات.. تاريخ وراثي بارتفاع الكولسترول والدهون وقابلية التجلط.. وطبعا الضغط المرتفع ومرض السكر.

وأوضح قائلا : 'ايه أهم علامة تحذيرية لجلطة المخ؟.. صداع تنميل في جانب من الجسم اختلال درجة الوعي'.

وقال : هل الوقت يفرق في جلطات المخ والقلب؟!.. طبعا الوقت الذهبي الدقايق او الساعات الاولي قد تنقذ حياة الشخص لو تم التدخل بالقسطرة او الادوية التي تذيب الجلطة الكلام دا ينطبق علي المخ والقلب.. هل الزعل والتوتر والصدمات العاطفية ممكن اعمل جلطة ؟!.. طبعا ممكن تكسر القلب وتؤدي الي اعتلال عضلة القلب ويمكن تتسبب في جلطة في المخ او القلب

وختم منشوره قائلا 'حفظكم الله من الجلطات'.

جمال شعبان يكشف عن أهم 90 دقيقة لإنقاذ المصاب بالجلطة

إصابة اليوتيوبر مي ماهر بجلطة في الرئة