داليا مصطفى تكشف معاناتها مع الدروس الخصوصية : «750 ألف جنيه في ساعتين»

كشفت الفنانة داليا مصطفى عن معاناتها مع الدروس الخصوصية في مصر موضحة أن حصص المراجعة النهائية لبعض المدرسين تصل إلى 750 ألف جنيه.

داليا مصطفى تكشف معاناتها مع الدروس الخصوصية

قالت داليا مصطفى: «بنت أخت شريف زوجي، حسبت الساعتين للمدرسين الكبار في الكيمياء في حصص المراجعة النهائية اللي بيدوها على تطبيق زووم، قبل الإمتحان فوجدت عدد اللي بيدفعوا الطلاب في ساعتين يصل لـ 750 ألف جنيه».

وأضافت داليا مصطفى في تصريحات تلفزيونية لها: «في اللي بيهاجمنا ويقولي أنتوا بتاخدوا كام، إحنا مبناخدش 750 ألف في ساعتين، وده إجمالي مبلغ اللي حضروا كورس المراجعة النهائية في ساعتين في مادة لأي مدرس خصوصي كبير».

وأشارت الفنانة داليا مصطفى إلى أن أولادها لا يشاهدون أعمالها الفنية.

داليا مصطفى داليا مصطفى

داليا مصطفى تتحدث عن أولادها

استكملت داليا مصطفى كلامها، وقالت إن أولادها لا يشاهدون أعمالها الفنية ولا يعرفون الممثلين، معلقة: «مش اهتماماتهم، وقدام مش هيبقى فيه حاجة اسمها تليفزيون وأتفرج عليه كله هيبقى الموبايل».

وتابعت: «هما عاوزين يتفرجوا على حاجة كوميدي، شافوا حلقات من مسلسل بيت فرح لكن مسلسلات النكد مش بيحبوها»، مشيرة إلى أن والدهم الفنان شريف سلامة أحيانًا يفرض عليهم مشاهدة أعماله.

أضافت داليا مصطفى: «سليم اتفرج على مسلسل السهام المارقة ودا كان مسلسل صعب وعجبه»، ويشار إلى أنها كشفت طبيعة أجرها وأجور أغلب العاملين في الوسط الفني.

داليا مصطفى داليا مصطفى

أجر داليا مصطفى

أوضحت داليا مصطفى أن أجرها أصبح أقل منذ 7 سنوات، قائلة: «بعد حديثي عن أسعار الدروس الخصوصية، وتاني يوم حد كلمني من زملائي، وقالي بتكلمي ليه، أديكي تم إهانتك بشكل جامد، وهيقولوا أجرك ومش أجرك، لكن الأرقام الدروس الخصوصية مرتفعة جدًا».

واستطردت: «فإحنا لو بنكلم في إجمالي المبلغ المدفوع في 8 مواد هيصل لحوالي 40 ألف جنيه في المادة الواحدة.. مش كل أجور الفنانين مرتفعة، ولو فيه فنان أو فنانة بياخدوا رقم قياسي عن نفسي مباخدش الرقم ده، وبالمناسبة أجري أقل من 7 سنوات مضت».

واختتمت داليا مصطفى كلامها: «من سبع سنوات مضت كنت باخد أجر أعلى، ومش كل أجور الفنانين عالية، ففي عمل ممكن يكون أجري عالي، وعمل آخر أجري أقل لأني مرحبة أني أعمله، ومش ندمانة أني تكلمت في قضية زي دي».

الساعة بــ 900 جنيه.. داليا مصطفى تفضح أسعار الدروس الخصوصية.. والجمهور: الكمياء غدارة

داليا مصطفى تخضع لعملية جراحية.. تفاصيل

الذهاب إلى الأعلى