سامي مغاوري: لا أحب الحديث عن تكريمي في المهرجانات الفنية

تحدث الفنان القدير سامي مغاوري، عن كواليس مسلسل البيت بيتي الموسم الثاني، وكشف السبب وراء عدم رغبته بالحديث عن تكريماته.

سامي مغاوري وتكريماته

وقال سامي مغاوري، في تصريحات تليفزيونية: مبحبش أتكلم على المهرجانات اللي بيتم تكريمي فيها، من كتر ما بفتح الفيس ألاقي تكريمات'.

وتابع: 'تمام أنا بفرح واتبسط، لكن فيه مبالغة شوية، وبخشى أن حد من اللي يتفرج يقول ده مهرجان من المهرجانات إياها، وتم تكريمي في الشهر اللي فات مرتين، مرة من وزارة الشباب ومرة في تطوان في المملكة المغربية'.

سامي مغاوري ومسلسل البيت بيتي

والمفاجأة هي أن الفنان سامي مغاوري كان سيعتذر عن المشاركة في مسلسل البيت بيتي، وقال: 'العمل إخراج خالد مرعي، لا أستطيع أن أرد له طلبًا، وهو مخرج كبير ومميز وأخلاقه عالية، وعملت معاه أعمال جيدة، ومن الحاجات اللي عملتها مسلسل شربات لوز بطولة يسرا، وعملت دور محمد الصناديلي، وكان تامر حبيب السيناريست، ولما بعت لي لقيت إني هقدم حلقتين ضيف شرف، فبدأت أزوم بيني وبين نفسي علشان لو رجعت في كلامي ما يتقالش أني كنت معترض'.

تصريحات سامي مغاوري

وأضاف سامي مغاوري حديثه، وقال: 'اكتشفت إن تركيية المسلسل شخصيات بتظهر وتختفي، وكريم محمود عبد العزيز ومصطفى خاطر من أحب الناس لقلبي ودمهم خفيف والمسلسل رعب، وخالد مرعي دقيق ومحكم جدا وأنا بحب ألعب الشخصية وأطلع الضحك من خلالها، وأنا مش من مدرسة اللي يقول الإفيه الأول'.

وأختتم حديثه، وقال: 'ملامح الشخصية إنه راجل متدين وعلى طول السبحة في إيده وبيقول يا رب سلم.. فأنا بدأت اشتغل على جملة يا رب سلم، وكريم ومصطفى كل شوية يقولوا لي الجملة دي، فبدأت أحس إنها عاملة تأثير'.