أسرة نيرة أشرف تروي بالدموع تفاصيل ليلة مقتلها وحلم ابنتهم الذي لم يكتمل والأمنية الأخيرة.. فيديو

بعيون باكية وقلوب متألمة؛ روت أشرة طالبة المنصورة نيرة أشرف تفاصيل اللحظات الأخيرة قبل رحيلها، وكيف أنها لم تكن تفكر في الزواج لرغبتها في إتمام تعليمها لتصبح مضيفة طيران؛ الأمر الذي كان بمثابة هدف حياتها الذي كانت تعمل من أجله بجد في الدراسة لتحقيق مُرادها.

نيرة أشرف طالبة المنصورة

في البداية، قالت الأم، بالدموع، إن ابنتها نيرة أشرف أخبرتها، ليلة الامتحان حيث قُتلت صباح اليوم التالي، بأنها تشعر بكوابيس وخائفة، مستطردة: «قالتلي أنا حاسة بكوابيس يا ماما ودخلت نمت معاها، حرقتي قلبي عليكي؛ أنا عايزة حق بنتي، حرمني من بنتي ومبتعملش حاجة وحشة في حد».

وأضافت والدة نيرة أشرف طالبة المنصورة، في حلقة خاصة مع الإعلامية نهال طايل ببرنامج «تفاصيل» المذاع عبر قناة «صدى البلد 2»: «كانت فتاة طيبة وكنت بقلها إنتي جميلة يا نيرة؛ أنا خايفة عليكي من الحسد؛ متنزليش صور هتتحسدي يا قلب أمك، تقولي لا يا ماما كل الناس بتحط صور»، مؤكدة أنهم حرروا ضده 4 محاضر، مطالبة بإعدام هذا الشخص.

تفاصيل مقتل نيرة أشرف

وتابعت: «آخر 3 أيام هددها ومقالتليش؛ والله لو كانت قالتلي مكنتش وديتها الجامعة، وليلة الامتحان قالتلي يا ماما أنا بيجيلي كوابيس وخايفة تعالي نامي جمبي، وعاملينله 4 محاضر، وقبل كدة شهّر بيها على الفيسبوك».

من جهته قال والد طالبة المنصورة، إنه علم بالواقعة بعد اتصال هاتفي من خالته التي شاهدت فيديو قتل نيرة أشرف؛ فذهب إلى الجامعة ليخبروه هناك أن ابنته في المشرحة، حيث منعوه من رؤيتها؛ نظرًا لصعوبة الموقف.

رواية أهل طالبة المنصورة

وعن الموقف الذي اتخذه أهل نيرة بعد التصرفات غير المسؤولة من قبل هذا الشاب تجاه طالبة المنصورة، أضاف والد نيرة أشرف: «عملت كذا محضر عدم تعرض، وزمايله بيقولوا إنه من المتفوقين في الجامعة؛ يعني مش عيل صايع ولا دماغه بايظة؛ أقسم بالله العظيم بنتي قالتلي مش عاوزة أتجوز عاوزة أكون مضيفة».

وتابع والد طالبة المنصورة: «دم بنتي مبردش؛ أخد منها عزاء إزاي؟، ومين هيآمن على بنت تطلع الجامعة دلوقتي؟، وطالبتها بعدم العمل وتاخد إللي هي عاوزاة؛ ورفضت ذلك تقولي مش طموحي أخد شهادة وأقعد أنا عاوزة أحقق ذاتي».

تحرير محضر ضد قاتل طالبة المنصورة

وأوضح والد نيرة أشرف، أنه حرر محاضر ضد هذا الشاب، بالإضافة لعمل جلسات عرفية؛ إلا أن كل هذه الجهود لم تأت ثمارها، مستطردًا: «قالتلي هخلص الجامعة وأقدم في معهد المضيفات، وقلتلها جهازك كله هحطوا في تعليمك، ومكناش نعرف إن كان هيحصل كدة خالص؛ ده جبروت ودم بنتي لسه مبردش أعمل عزاء إزاي؟».

وتابع والد طالبة المنصورة: «قعدت مع خلانة وقالولي اسجنه، ومعرفتش طريق بيته ولا قابلت والدته، وعامله آخر محضر 13 – 4، وكان حاططلها صور على الفيسبوك ومشهّر بيها، ودم بنتي مبردش وأنا عاوز إللي يواسيني، وعاوز أحضر إعدامه ويا ريت يصوروه علشان يكون عبره لغيره».

شقيقة نيرة أشرف تكشف تفاصيل جديدة

كما كشفت إحدى شقيقات نيرة أشرف طالبة المنصورة، تفاصيل حياة أختها قبل أن يتم قتلها على يد زميل لها أمام أسوار جامعة المنصورة، مؤكدة أن نيرة أشرف كانت تعيش معها في القاهرة، وكانت تقضي معها الصيف والشتاء في القاهرة، حيث تعيش الأخت المتزوجة، وتعود إلى المنصورة قبل الامتحانات فقط.

وأضافت شقيقة طالبة المنصورة: «القاتل قال لها لو إنتي مش ليا أنا هقتلك، ومن كتر ما بيهدد وبشتم وبيعمل كبرت دماغها من ناحيته، واخواته قالوا احنا مش قادرين عليه اتصرفوا انتوا معاه».

حلم طالبة المنصورة الذي لم يكتمل

وتابعت شقيقة نيرة أشرف: «كانت قاعدة عندي بتشتغل وعلشان تبعد عنه، وقالت عليه ده عيل أهبل ده مش هيعمل حاجة، وكان بيدخل يشتم على صفحاتي أنا وأختي هدير، وبلغوني أصحابي اتصلوا بيا قالولي فيه بنت اسمها نيرة أشرف اتقتلت قدّام جامعة المنصورة،  نيرة أجرأ واحدة فينا».

واستطردت شقيقة طالبة المنصورة: «لا مجنون ولا مختل ولا مش عارف بيعمل إيه؛ ومخطط للجريمة كويس جدًا واداها خبطة علشان يعرف يدبحها كويس، وقالها لو إنتي مش ليا هقتلك، وكبرت دماغها من ناحيته من كتر ما كان بيهددها، وربنا يقهر أهله واحد واحد».

واختتمت شقيقة نيرة أشرف طالبة المنصورة حديثها قائلة: «ده ميرضيش حد ولا يرضي بني آدم؛ ده الحيوانات متعملش كدة، وكانت متمرمطة في الشغل علشان تبقى مضيفة طيران، وزي ما موتها يموت؛ ده عدل ربنا من قتل يقتل».

والدة نيرة أشرف تبكي: ليلة قتلها قالتلي يا ماما خايفة وحاسة بكوابيس.. فيديو

فرد الأمن بجامعة المنصورة: «المتهم بقتل نيرة أشرف قالي لو أنت راجل أهجم عليا»

 

زر الذهاب إلى الأعلى