محمد حماقي يكشف كواليس بداياته وحلمه الذي تحقق: كنت بشتغل ببلاش

تصدر محمد حماقي التريند بمؤشر البحث الأشهر جوجل بعد أن كشف أسرار وكواليس عن بداياته الفنية لأول مرة، بجانب بكائه في أحد البرامج.

محمد حماقي تريند

محمد حماقي تريند بعد أن اعترف بسر بكائه في أحد برامج مسابقات المواهب الغنائية، قائلًا: «بكيت بسبب أحلام، إحنا في البرنامج بنبقى مش عارفين مين ورانا، وفي صوت حلو غنى، ولما لفيت لقيتها على كرسي متحرك طبيعي إني أشوف حد بيغني على كرسي متحرك لكن مكنتش متوقع».

وتابع محمد حماقي في تصريحات تلفزيونية له: «وقعدت على الأرض في المسرح لحد ما تخلص غنا، وبعدين إحنا الأربعة رحنا لها واختارتني، وفضلت في الاستراحة مش مظبوط وعلى شعرة، وقعدت جنبي أحلام وحست بتأثري».

محمد حماقي وزوجته محمد حماقي وزوجته

واستكمل المطرب محمد حماقي كلامه: «وأول ما قامت عشان تطبطب عليا بكيت، لدرجة إننا وقفنا شوية ومكنتش قادر أسكت، وحتى لما خرجوني فضلت مش عارف أسكت، ورجعت عينيا منفوخة».

تصريحات محمد حماقي

قال أيضًا عن حلمه الذي تحقق: «في سنة 1991 كنت في المدرسة وجبت ورقة ورسمت كأنه بوستر الألبوم وكتبت لقاء النجوم 3 وحطيت اسمي معاهم.. وقتها كان الطبيعي إن كان بيبقى الألبوم كل سنة.. لكن لقاء النجوم قعد متعطل 8 سنين مبينزلش.. ثم لقاء النجوم 3 في 1998 أنا غنيت فيه».

وأضاف الفنان محمد حماقي: «أنا اتخضيت لما كلموني.. لأن وقتها افتكرت اللي أنا رسمته ده وطارق أخويا افتكر كمان... من هنا عرفت إن إيمانك الشديد بشيء بيخليه يتحقق.. اللي هي فكرة الطاقة إن أنت تقدر تحرك الحاجات لصالحك من شدة إيمانك بيها».

حماقي حماقي

واستكمل كلامه: «لو أنا أجمل صوت في العالم ومش مصدق إني مغني كويس عمري ما هبقى مغني كويس»، وفيما يخص كواليس أغنية واحدة واحدة قال: «أحمد حلمي كلم أيمن بهجت قمر عشان يطلب أغنية لفيلم جعلتني مجرمًا، فكلمني أيمن، فقلتله طيب نعمل إيه؟».

محمد حماقي وأحمد حلمي

وتابع محمد حماقي: «كلمنا حلمي فقال مليش دعوة دي بتاعتكم واللي شايفينوا قدموه، قلت لأيمن بهجت قمر ما أنت عندك لحن للأغنية، وكتب الكلام ولما ملاني الكلام في الاستديو قالي: «من يوم وليلة أخدتني على مشامي»، فاستغربت كلمة «مشامي»».

وأضاف: «فقالي دي عجبت أحمد حلمي، فلما وصل حلمي بالليل عشان يسمع الأغنية سألته: «سمعت أن كلمة مشامي عجبتك؟ وقالي إيه الكلمة دي؟، فالمهم قال لي لو فيه حاجة مش عاجباك في الأغنية نغيرها، قلت لا عجباني، والأغنية نجحت جدًا وكانت من أنجح خمس أغاني في صيف 2006».

أما أغنية فيلم زهايمر، تحدث عن كواليسها قائلًا: «بعتز بها جداً وتنضاف لتاريخي وقدمتها مقابل عربون عن فيلم تعاقدت عليه ولم يتم تنفيذه لأتخلص من عقدة ذنب».

محمد حماقي محمد حماقي

بدايات محمد حماقي

بدايات محمد حماقي كشفها في تصريحاته الأخيرة، حيث قال: «عندما التحقت بكلية التربية الموسيقية اكتشفت أنني سأصبح مدرس موسيقى، وهذا ليس حلمي، فبدأت أسعى في كل الاتجاهات، حتى قابلت طارق مدكور سنة 95».

وتابع: «واقتنع بي وقال لي سأجهزك، وكنت حينها أغني في أي مناسبة وأي رحلة، ولكن لم أغنِّ في استديو، فطارق جعلني أغني في الاستديو مع أي مطرب مثل مصطفى قمر وهشام عباس وعندما كنت أتدرب طلب مني مصطفى قمر أن أسافر معه مهرجان جرش في فرقته».

واستطرد: «وبالفعل سافرت، وكنت مبهورا للغاية، وأتذكر في بروفة الحفلة وقفت على المسرح بمفردي، وجاء لي صديق بالفرقة وقال لي ستقف على هذه الخشبة بمفردك يوما ما، وعملت لفترة في فرقة مصطفى قمر، ولم أخجل وتعرضت لمواقف كثيرة دون التأثير المباشر علي».

واختتم كلامه: «كنت عملت باند مع أصدقائي في الكلية وبنغني في جميع المناسبات، وكنا بنغني ببلاش من غير فلوس بس عايزين الناس تسمعنا، ودي مرحلة الغناء اللايف، الغناء الاستديو كان طريقة ثانية ومحتاج تمرين وتجهيز».

محمد حماقي يكشف تفاصيل انفصاله عن زوجته سنتين: بحبها جدا والحمدلله إننا رجعنا

بالطو حماقي وشنب ظافر العابدين.. أبرز 10 صور في عرض أزياء Dior بحضور نجوم العالم