مصطفى قمر عن وصول ابنه تيام للعالمية: كاد يحصل على دور مينا مسعود

كشف الفنان مصطفى قمر مفاجأة عن ابنه الفنان الشاب تيام قمر، مشيدًا بموهبته التي كاد بسببها أن يحصل على بطولة فيلم عالمي.

قال مصطفى قمر عن ابنه عبر تصريحات إذاعية: «تيام قمر موهوب جدًا واتخرج من الجامعة الأمريكية قسم مسرح فهو دارس كل حاجة إخراج وإضاءة ومسرح».

تصريحات مصطفى قمر عن ابنه تيام

وتابع: «وواخد 40 ورشة من مصريين وأجانب ومعندوش عائق إن هو ممكن يمثل بالإنجليزي مفيش حاجة تعوقه إنه ينط بالعالمية وكان مقدم على فيلم علاء الدين من بطولة ويل سميث ووصل للتصفيات النهائية مع مينا مسعود».

واختتم مصطفى قمر حديثه عن أبنائه، قائلًا: «تيام موهوب جدًا وبيغني بالإنجليزي والعربي لكن مش عايز يتجه للموسيقى وإياد بيحب الموسيقى بس مش عايز يشتغل فيها وبيمارسها كهواية وبيعزف في البيت وبيسجل معايا أغاني زي أغنية حالة غريبة عزف عليها الجيتار».

أحدث أعمال مصطفى قمر

كشف الفنان مصطفى قمر استعداده للعودة للسينما، بفيلم جديد يحقق به حلمه القديم بعد فيلم أولاد حريم كريم الذي شارك به في 2023.

قال مصطفى قمر عبر تصريحات إذاعية: «في مشروع لكن مفيش تفاصيل غير إنه فيلم غنائي استعراضي بشكل مختلف وإحنا في مرحلة استكمال كتابة الورق».

وتابع: «لو قُلت حاجة ممكن بكرا ألاقي الفيلم بيتعمل، والحاجات دي واجهتها كتير، ده حلم قديم عندي من لما كان عمري حاجة وعشرين سنة.. ده حلم قديم جدًا عندي ولو رجعتوا لكل لقاءاتي من وأنا في العشرينيات هتلاقيني بقول إن حلمي أقدم فيلم استعراضي غنائي».

مصطفى قمر مصطفى قمر