أحمد عزمي يعترف بمحاولته الانتحار: أمي ماتت بسببي.. وباسم سمرة خطفني

فجر الفنان أحمد عزمي الكثير من المفاجأت خلال تصريحات تلفزيونية، كشف خلالها أنه أقدم على الانتحار بسبب اليأس.

أحمد عزمي يكشف تفاصيل إقدامه على الانتحار

وقال أحمد عزي: 'كنت هنتحر في لحظة يأس، بعد أن قطعت مرحلة كبيرة مع إدمان المشروبات الكحولية، وفقدت كل الأشياء المهمة في حياتي'.

وتابع: 'الانتحار جريمة في حق ربنا وفي حق البني آدم، لكن أنا أقدمت عليه فعلا، وقطعت شرايين إيديا الاثنين، كنت في فترة اتمام طلاقي من زوجتي، وشايف إني فقدت شغلي وأسرتي وأصحابي، ولما زوجتي قالتي انها هتخلعني مخدتش الكلام بجد وقتها كان لسه عندي أمل، لدرجة إني وقعت خطاب المحكمة وأنا بضحك'.

أحمد عزمي

أحمد عزمي يتحدث عن فترة إدمانه

وعن فترة الإدمان، تحدث الفنان أحمد عزمي، وقال: 'بدأت بإدمان الكحول حتى أهرب من واقع عشته عقب حادثة مقتل حمدي أخويا، وكان جوايا غضب شديد. اشتريت شقة فى شرم الشيخ واتعرفت على ناس أخدتني إلى طريق الإدمان'.

وتابع: 'كنت مدمن كحول، لكن ممكن حاجات تانية حشيش أو بانجو لو متاحة، بدون ما أسعى وراها، والكحول كان الأزمة، خاصة لأني كنت أتناول مهدئات، النهاردة أنا مقتنع إن ما قامت به أم آدم ابني كان هو الصح، وقدرت تحميه مني'.

وفاة والدة أحمد عزمي بسببه

وتطرق الحديث مع أحمد عزمي عن والدته التي توفيت بسبب ما حدث له، وقال: 'أمي تعبت جدا في الفترة الأخيرة بسبب ما حصل لي، ولما خرجت من الأزمة كانت في أواخر حياتها، آخر يوم قابلتها فيه مكانتش بتتكلم، لكن عينيها كانت فرحانة إني بطلت إدمان، وبعد وفاتها بكام شهر توفى والدي، ولم يحضر أي فنان جنازته، وحزنت جدا لإني لم أقدم لوالدي ما يستحقه'.

وحرص أحمد عزمي على توجيه رسالة لوالديه، وقال: 'يا رب تكون سامحتني لإني كسرت قلبها، وكانت أقرب الناس لي من طفولتني وحفظتني القرآن، وكل اللي عملته في حياتها إنها ربت خمس أولاد كما ينبغي'.

فترة حبس أحمد عزمي

واستكمل عزمي حديثه عن فترة حبسه، وقال: 'أول فترة لي كانت في سجن جبل الطور، وكانت مدتها حوالي شهر، وبعدها تم ترحيلي إلى سجن الزقازيق في الشرقية، وأمضيت داخله 6 شهور، ورئيس مباحث السجن كان بيجيب لى كتب معاه، وبعدها اقترح على إدارة السجن إني أشتغل في المكتبة واستفدت كتير منها، لكن الوسط الفني لم يساعدني بعد الخروج من السجن، بس أنا كنت غلطان وأعذرهم، والود بيني وبين الزملاء موجود وبكلمهم، بس هما كانوا منتظرين منى أثبت لهم إني تخلصت من الإدمان'.

أحمد عزمي

وأردف حديثه، وقال: 'بعد أزمة الإدمان والتعافي اشتغلت بأجر زهيد، والأستاذة مها سليم مثال للمنتج اللى تحب تشتغل معاه، كنت عامل دور ضيف شرف حلقتين فى مسلسل 30 يوم مع آسر ياسين وطلبت أجر، وفوجئت بمها سليم ضاعفت الأجر و قالت لهم الأستاذ أحمد عزمي نجم كبير، مع إن ناس استغلت الأزمة وبدل 100 ألف إدوني 3 آلاف جنيه'.

علاقة أحمد عزمي بالفنان باسم سمرة

وروى أحمد عزمي علاقته بالفنان باسم سمرة، وقال: 'باسم سمرة من أقرب الناس لي، وشك في وقت إني مدمن كوكايين، وجالي هو وأخوه البيت وخطفوني، وحبسني في البيت عنده أربع أيام علشان يتأكد إني مش مدمن كوكايين، وقولت له أنا مدمن كحول فقط، وكنت محتاج صدمة إلهية علشان أرجع عن الطريق اللى أنا ماشي فيه، وكان الحبس هو بداية إني أفوق تاني'.

أحمد عزمي يكشف السبب الحقيقي وراء تعاطي المخدرات.. حالة توهان

أحمد عزمي يثير الجدل بتدخين الشيشة على الهواء

وفاة نجل شقيق الفنان أحمد عزمي والجنازة بعد صلاة الظهر من مسجد المدينة

الظهور الأول لـ أحمد عزمي بعد غياب من خلال مسلسل «حكايات الناس»

أحمد عزمي: «خالد صالح كان أبًا وأخًا وصديقًا».. فيديو