أسرة تامر ضيائي تنفذ وصيته.. صلوا عليه 3 مرات

شُيعت جنازة الفنان تامر ضيائي اليوم الخميس 18 يوليو 2024، والتي شهدت تنفيذ وصيته التي كتبها قبل الوفاة بشهرين.

أوضح أحد أصدقاء الفنان تامر ضيائي في جنازته التي أقيمت اليوم من مسجد السيدة نفيسة، أنه تم الصلاة عليه 3 مرات.

تنفيذ وصية تامر ضيائي

وكان قد أوصى الفنان قبل وفاته بشهرين، بكثرة الصلاة عليه وحضور جنازته أفضل من العزاء.

وكتب تامر ضيائي في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع فيس بوك: «وصيتي صلاة الجنازة أهم من العزاء، وهى اللى كل ما العدد زاد كل ما ثوابى ما كان أكتر، فأرجوكم تصلوا عليا، مش شرط تيجى العزا وياريت لو إتعمل فى البيت أو مكان بسيط بفلوسه تطلعولى صدقة جارية أفضل، من فضلكم لم يثبت أو يتفق عليه عمل خاتمة قرآن للمتوفى إنها هتوصله، بس مثبت إن الدعاء والصدقة بيوصلوا للميت، فرجاء دى بالذات بلاش وإدعولى الوقت اللى هتقروا فيه جزء فضوا نفسكم وإقعدوا إدعوا فيه».

وأضاف تامر ضيائي: «بلاش صدقة جارية تقليدية وسهله ومش مستفاد بيها يعنى المصاحف كتير فى مصر اوى وكل بيت فيه كتير فممكن نحط الفلوس فى جامع بيتبنى أو كرسى متحرك فى مستشفى يستفادوا بيه المرضى أو دخول مياه لبيت غلابه أو بناء سقف لبيت فقراء، حاجات ناس تستفيد بيها لمدة طويلة، دى نقطة مهمه اوى بالنسبة ليا.. محدش يقول لحد بتعيط عليه لية، ومتعيطش عشان هو بيتعذب!! الكلام دة غلط، سيبوهم يعيطوا لحد ما يطلعوا كل الشعور اللى عندهم ومفيش حاجه بتقول إن العياط معناه عدم رضا بقضاء ربنا 'وأبيضت عيناه من الحزن فهو كظيم».

تامر ضيائي

جنازة تامر ضيائي

حرص عدد من نجوم الفن على حضور جنازة الفنان تامر ضيائي، عقب عصر اليوم الخميس 18 يوليو 2024 في مسجد السيدة نفسية.

حضر تشييع جثمان وجنازة تامر ضيائي كلًا من أشرف زكي، أحمد صفوت، حسني شتا، هشام إسماعيل، وشريف إدريس، عزوز عادل، ومنير مكرم، ومراد فكري صادق ووالده فكري صادق، ولقاء سويدان، ومحمد صلاح آدم، أيمن عزب، سيد صادق.

وتواجد في الجنازة أيضًا تنفيذًا لوصية الراحل، كلًا من ضياء عبد الخالق، حمزة العيلي، وحسام داغر، محمود فارس، ومحمد علي رزق، رانيا فريد شوقي، خالد جلال، ووائل عبد العزيز، كريم الحسيني وآخرين.

جنازة تامر ضيائي جنازة تامر ضيائي

جنازة تامر ضيائي جنازة تامر ضيائي

أشرف زكي