أسما شريف منير بعد مرورها بالتجربة مرتين: يوم الطلاق صعب على الطرفين

حرصت أسما شريف منير بالحديث مع متابعيها عبر مواقع التواصل الاجتماعي حول تجربة الطلاق التي مرت بها مرتين، وما هي اثاره على الشخص.

أسما شريف منير تتحدث عن الطلاق

قالت أسما شريف منير عبر حسابها بموقع إنستجرام: 'في دراسات بتقول أن الطلاق كأنك خوضت حرب، سهل أوي الهدم، ولكن التوابع بتاعته مؤلمة'.

وتابعت: 'يوم الطلاق بيبقى صعب على الراجل والست، ولو شوفت ناس كتيرة قوي القاعدة بتاعت الطلاق والكلام اللي بيتقال مرعب، وفي المرتين كان الصدى عليا وعلى الشخص التاني كان صعب، بتحس أن العيلة بتدمر'.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by شقة ١١ عند صلاح (@sha2a11)

أسما شريف منير تتحدث عن الشعب الفلسطيني

وعلى جانب أخر تحدثت أسما شريف منير عن تغير العالم منذ يوم 7 أكتوبر الماضي، مؤكدة أن الشعب الفلسطيني علم الشعوب جميعها الكثير من الأشياء.

قالت أسما شريف منير عبر فيديو نشرته على حسابها بموقع إنستجرام: 'الحياة مبقتش هي بعد 7 أكتوبر، كل حاجة اتغيرت، وكل الناس اتغيرت، مفيش حاجة زي ما هي'.

وتابعت أسما شريف منير حديثها، وقالت: 'كل الحاجات بقيت أشوفها بشكل مختلف وبحسها بشكل مختلف، 7 أكتوبر غير العالم كله، وبقيت حاسة أني بقدر كل نعمة اعتادتها، كل واحد فينا بقى عليه مسئولية رغم إحساس العجز'.

واستكملت أسما حديثها، وقالت: 'حسيت أني لازم أكون منتمية لبلدي وأحبها وأقدرها وعمري في حياتي ما اتكلم عنها وحش رغم الحاجات اللي ممكن تكون بتضايقني'.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by 𝘼𝙨𝙢𝙖 𝙨𝙝𝙚𝙧𝙞𝙛 𝙢𝙤𝙣𝙚𝙚𝙧 (@asma.sherif.moneer)

واختتمت حديثها، وقالت: 'علموني حاجات كتير أوي، وفلسطين علمتنا حاجات كتيرة أوي، إيمانهم ملهم، أول مرة أشوف درجة إيمان بالقوة دي، قربت من ربنا بسبب اللي بيحصل ده'.

تصريحات أسما شريف منير

تحدثت أسما شريف منير عن سعادتها في مساعدة الفلسطينين وذلك من خلال تحضير الأغذية لأهالي قطاع غزة برفقة ابنتها لارا.

قالت أسما شريف منير في تصريحات تلفزيونية: 'كنت بتكلم مع لارا ابنتي عشان افهمها اللي بيحصل في غزة عشان تفهم القضية وقولت للهلال الأحمر عاوزة أجي انا وبنتي نساعد في تحضير الاغذية'.