أشرف زكي : بقدس مهنتي واللي شايف الفن حرام ميشتغلوش

علق الفنان والدكتور أشرف زكي نقيب المهن التمثيلية على تصريحات البعض عن حرمانية الفن، قائلًا: «هو فيه في الدين أن تتهم ناس بالفسق والفجور؟».

تصريحات أشرف زكي

قال أشرف زكي في تصريحات تلفزيونية له: «يعني يا أيها الذين آمنوا إِن جاءكم فاسِق بنبإ فتبينوا أن تصِيبُوا قومًا بِجَهَالةٍ فَتُصبِحُوا على ما فعلتُم نادِمِين، تتهم الناس إزاي بالفسق والفجور؟ هل دا في الدين؟، في ناس ربنا يكون في عونها ويسامحها ومش عارف شايفنا كده ليه».

واستكمل الفنان أشرف زكي قائلًا: «اللي شايف الفن حرام خلاص ميشتغلوش، لكم دينكم وليا دين وكل الاحترام والتقدير لأي حد وأنا بحترم مهنتي وبقدسها ولو حد شايف حاجة تانية هو حر».

أشرف زكي وحسن يوسف

علق أيضًا على تصريحات الفنان حسن يوسف بأنه لا يتابع الأعمال الدرامية خلال شهر رمضان، قائلًا: «أشك أن الفنان حسن يوسف قال كده لأني اشتغلت معاه في أعمال كانت في رمضان، والحاج حسن حبيبي أوي، هو مبيتفرجش لكن اللي رأيه إن ده حرام دا موضوع تاني، ونحترم هذا الرأي ولكن دي شغلتي».

وتحدثت عن الفنان مصطفى كامل نقيب المهن الموسيقية، قائلًا: «الفنان مصطفى كامل زميل ونقيب وبنتعاون مع بعض وله مني كل الاحترام والتقدير، وماليش إني أقول النقابة به أحسن ولا لأ، لكن هو جه بالانتخاب وأدائه كويس وبيحاول يعمل حاجة ويبذل مجهود كبير».

واستكمل أشرف زكي قائلًا: «وأنا بحترم جدًا أمير الغناء العربي الفنان هاني شاكر وما قدمه للنقابة، وبحترم استكمال المسيرة بالفنان مصطفى كامل وهو عنده أفكار كويسة جدًا وهو مهموم بالحكاية».

أشرف زكي أشرف زكي

أشرف زكي وأغاني المهرجانات

وفيما يخص رأيه في أغاني المهرجانات، قال: «الممنوع مرغوب والمرغوب ممنوع، وهذه ظاهرة سيبوها تموت نفسها وإحنا حاربناها وطول عمرنا في أغاني كويسة وأغاني لأ، وفي أفلام عظيمة وأفلام مقاولات، هي الحكاية حزمة على بعضها ولما نيجي مرة واحدة نغير فيها ونمسك في حتة هنأكد عليهم».

وتابع: «هما ظهروا النهاردة ولا امبارح؟ دي أذواق ولولا اختلاف الأذواق لبارت السلع، لما يمثلوا يبقوا جم في منطقتي، وهنا السؤال ليه؟ مش هتمثل ليه ومقتديات الدور إيه وهتعمل إيه؟ إنما في بعض الأعمال وفي ظاهرة كده بيقولوا أجيبهم علشان عندهم شعبية، ولكن لن يصح إلا الصحيح، واللي موهوب نضرب له تعظيم سلام».

وعن دخول عنبة مؤدي المهرجانات مجال التمثيل من خلال مسلسل 1000 حمدالله ع السلامة، علق: «والله لو نجح نضرب له تعظيم سلام، وإذا منجحش ده قراره بقى، وهو خد تصريح علشان يمثل لأن عندنا في اللائحة أعضاء نقابة المهن الموسيقية لما يمثلوا لازم ياخدوا تصريح».

أشرف زكي ونجوم الفن

وقال أيضًا: «في مطربين مثلوا ونجحوا وفي فشلوا، واللي قرر ده الجمهور، إذا الجمهور وافق وحب يبقى نجح، مش علشان هو مطرب مهرجانات أقول لأ ميمثلش، أما محمد رضوان أنا كاتبله على باب النقابة مرة جالي بيشتكي أنه سيكون نجم مصر، ومحمد محمود وبيومي فؤاد، وأحمد الرافعي، وفي ناس كتير تنبأت لهم يبقوا نجوم».

ونفى وجود خلافات بينه وبين الفنانة حنان مطاوع، وقال الفنان أشرف زكي عنها: «بنتنا وأختنا وحبيبتنا وهي بنت أستاذي الكبير كرم مطاوع والفنانة الكبيرة سهير المرشدي، واتربت على إيدينا وهي فنانة موهوبة جدًا».

وأضاف: «يمكن أنا من سنتين كلمتها وحرضتها على إنها لازم تعمل أدوار بطولة، هي وريهام عبد الغفور وزمان كان في خلافات فكرية بينا وليس فنية، ودا كان أيام 2011 لكن دلوقتي مفيش أي خلافات».

أشرف زكي

أشرف زكي فيلم في حب الرسول

كشف أشرف زكي عن العمل الديني الذي سيكون من إخراجه ومن تأليف الدكتور علي جمعة مفتي الجمهورية السابق، وهو في حب الرسول من تأليف الدكتور علي جمعة.

واستكمل قائلًا: «الدكتور علي جمعة أهداني سبحة أنا بتفائل بيها، وتربطني به علاقة طيبة جدًا وإن شاء الله نعمل عمل من تأليفه وألحان المايسترو أمير عبد المجيد، حاجة كده في حب الرسول من إخراجي، والدكتور علي جمعة بحبه وبصدقه وشايف أنه راجل ذو مسيرة عطرة، ونصحني بالطمأنبنة وألا بذكر الله تطمئن القلوب، وإن الله يدافع عن اللذين آمنوا».

كما كشف الفنان أشرف زكي عن سر خاتمه قائلًا: «الخاتم ده مريحني وفيه تفاؤل، وزوجتي روجينا جابتهولي وإحنا في الكعبة، وكان ليا حكاية مع خاتم قبل ده والناس كانوا بيقولوا إني عامل فيه سحر، وأنا والله ما قاصد هو كان خاتم عادي لكن فيه فص كبير؛ هدية من صاحب محل مجوهرات صديق الفنان إدوارد لبست الخاتم وفجأة لقيت الناس بتقول عامل فيه سحر، الحافظ هو ربنا مش بالخاتم».

أشرف زكي

أشرف زكي أشرف زكي

أشرف زكي: بحب زيارة أولياء الله الصالحين وتعرضت لاتهامات من أقرب الناس

أشرف زكي يصل جنازة شيرين الطحان

أحداث مسلسل ستهم الحلقة 13 .. ظهور لافت لابنة روجينا وأشرف زكي

لقطات من عزاء لبنى محمود .. أشرف زكي وبطلة فيلم ظرف طارق أبرز الحضور

قبل وفاتها.. آخر رسالة من لبنى محمود لنقيب المهن التمثيلية أشرف زكي