إلهام شاهين: المرأة المصرية لديها إحساس بالمسؤولية.. وتشجع أسرتها على المشاركة بالانتخابات

حرصت الفنانة إلهام شاهين بالحديث عن مشاركتها في الانتخابات الرئاسية لعام 2024، حيث كانت من أوائل المواطنين الذين أدلوا بأصواتهم في الخارج خلال تواجدها في تونس.

إلهام شاهين تتحدث عن الانتخابات الرئاسية 2024

وقالت إلهام شاهين خلال التغطية الخاصة التي تقدمها قناة صدى البلد للانتخابات الرئاسية لعام 2024، ويقدمها الإعلامي ياسر رزق: 'المرأة المصرية طول عمرها عندها احساس كبير بالمسؤولية، وحتشبسوت هي أول امرأة حاكمة في التاريخ كله، وفي المعابد هنلاقي محطوطلها دقن خشب وكانوا بينادولها بمولاي مش مولاتي، ومن البداية المرأة المصرية حاطة نفسها زيها زي الرجل'.

وتابعت: 'المرأة قوية جدًا وليها كلمة جوة بيتها، وهي اللي بتكلم ولادها واخوها عشان ينزلوا ينتخبوا، وده اللي أنا بعمله في بيتي.. المرأة المصرية ليها كلمة في كل المدن ومحدش يقدر يردلها كلمة وكلمتها مسموعة، والمرأة المصرية عندها انتماء كبير لوطنها

تصريحات إلهام شاهين

واستكملت إلهام شاهين حديثها، وقالت: 'أنا أول واحدة صوتت في الانتخابات لأني صوت مع المصريين في الخارج لأن لما فتحت أبواب الانتخابات كنت أنا في تونس، وكلمت السفير المصري وسألته هل ينفع انتخب في تونس وقالي طبعًا ينفع، والجالية المصرية كلها هناك كانت حريصة على التواجد'.

وأضافت: 'كنت مبسوطة ومستعجلة للمشاركة في الانتخابات جدًا، لأننا عايزين الاستقرار لمصر وعايزين نبني ومش عايزين نفضل في بلبلة وفي مسيرة تنمية حصلت في مصر وعايزين نكملها بشكل صح لأن مفيش حاجة هتخلص في يوم وليلة'

واختتمت إلهام شاهين حديثها، وقالت: 'ننتظر مزيد من الاصلاحات وأنا بشكل شخصي منتظرة الاهتمام بالفن والثقافة بشكل أكبر لأنه مقياس للتحضر للشعوب'.