إيناس مكي تكشف سبب رفضها المشاركة بفيلم «مواطن ومخبر وحرامي»

أكدت الفنانة إيناس مكي، إعتذارها عن المشاركة في فيلم مواطن ومخبر وحرامي، موضحا أن السبب في ذلك احتواءه على عدد من المشاهد الجريئة.

إيناس مكي وفيلم مواطن ومخبر وحرامي

وقالت إيناس مكي، في تصريحات تليفزيونية: جالي دور بطولة في فيلم مواطن ومخبر وحرامي ومرفضتوش عشان ده المخرج داوود عبد السيد وده مخرج كبير، روحت صورت بروفات لمدة شهرين وكانت البطلة حنان ترك مش هند صبري وكان دوري ٣٢ مشهد منهم ٨ مشاهد هو اللي كاتبهم مشاهد حميمية.

وأضافت إيناس مكي: كان دور بنت متحررة اسمها مديحة وروحت لأستاذ داوود قولتله عاوزة أتكلم مع حضرتك فهمني المشاهد دي هتتعمل ازاي لاني مش هعرف اعمل المشاهد ساعتها اتكلمت بمنتهى الاوبن مايند وقولتله كل ما يخدم الدور هنصوره بصلي وقام راح الفيلم.

وعن مصطلح السينما النظيفة، فأوضحت إيناس مكي: ضد تصنيف مصطلح السينما النظيفة لأنه مستقز زي ما اقولك دي ترابيزة نضيفة ودي مش نضيفة وأنا مع اننا نخدم على الدور كما يجب مش لازم نعمل مشاهد احنا كأسرة نتكسف منها، وزوايا السينما نقدر نصور منها كل حاجة.

فريق عمل فيلم مواطن ومخبر وحرامي

فيلم مواطن ومخبر وحرامي تدور أحداثه حول علاقة غريبة وغير متوقعة تجمع كل من سليم سيف الدين الشاب اﻷعزب الذي يعيش بمفرده، والمخبر فتحي عبدالغفور، واللص شريف المرجوشي، وتتعقد هذه العلاقة حين يسرق شريف مخطوط رواية سيف، ويحاول فتحي التوسط بينهما.

الفيلم بطولة خالد أبو النجا وصلاح عبدالله وهند صبري وشعبان عبد الرحيم ومن تأليف وإخراج داود عبد السيد.