الرئيس السيسي: تكلفة إعمار غزة ستصل إلى 90 مليار دولار نتيجة للدمار الواسع للقطاع

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي رئيس الجمهورية، أن تكلفة إعمار غزة ستصل إلى 90 مليار دولار نتيجة للدمار الواسع للقطاع، مشيرًا إلى أن مصر حريصة على إدخال كافة المساعدات إلى غزة عبر معبر رفح.

وأضاف الرئيس السيسي، خلال كلمته في فعاليات الندوة التثقيفية الـ39 للقوات المسلحة، وذلك بالتزامن مع الاحتفال بـ يوم الشهيد، قائلًا: «مصر حريصة على إدخال كافة المساعدات الإنسانية من المعبر، والمعبر مفتوح 24 ساعة، قائلًا: «أنا بقولكم المعبر مش بيتقفل، وعملية الإسقاط الجوي للمساعدات على غزة سببها التحديات في شمال قطاع غزة، مش هنقدر خيانة الفلسطينيين وتهجيرهم، وتكلفة إعمار غزة ».

وتابع: «من عشر سنين بفكركم 2013 ليها تكلفة، و2011 ليها تكلفة، التكلفة دي انا لوحدي مش هقدر أشيلها، ولا الحكومة تقدر تشيلها، كلنا مع بعض هنقدر نشيلها».

وأكمل الرئيس السيسي: «أنا مغمرتش بيكم ولا مخدتش قرار أضيعكم، علشان فهم خاطئ أو تقدير منقوص، فخدنا مخدناش قرار دخلنا بيه في حيطة، عاوز أقولكم أحنا مخدناش أموالكم وبعدها ضيعناها أحنا مش فسدة، أو ضيعناها بفساد أو دلع».

وأردف السيسي: «الكلام دا مهم، دا تسجيل، من إنسان أنتوا اخترتوا وقولتوا ليه تعالى تولى المسئولية، وأنا قولت ليكم تعالوا نتولا المسئولية، هاتوا كل كلامي أنا قولت ليكم كلنا مع بعض، مش انا لها أنا لها أثناء الترشح، الكلام مش بيتغير لأن التوصيف مش بتتغير والظروف حلها أحنا بالعمل والصبر الاثنين هنعدي».