الرئيس السيسي عن مروجي الشائعات: بطلوا هري

وجه الرئيس عبد الفتاح السيسي، الشكر إلى منظمات المجتمع المدني المساهمة في التحالف الوطني الأهلي التنموي.

وقال الرئيس السيسي خلال المؤتمر الأول للتحالف الوطني الأهلي التنموي موجها حديثه إلى عدد من المستفيدات من التمكين الاقتصادي «لازم أشكركم وأحييكم ربنا يوفقكم، بشكركم عشان النجاح اللي حققتوه، أنتوا بقيتوا مثل ونموذج للناس، وأتمنى لكم التوفيق، وأوجه التحية والتقدير لكل الكيانات التي تعمل في العمل الخيري، باسمي واسم كل مصري، سواء كانت هذه الكيانات داخل التحالف أو لا».

وأضاف الرئيس السيسي «نحن نحتاج إلى دور مؤسسات المجتمع المدني، نتحدث عن أكثر من 50 ألف جمعية متواجدة في مصر، ونتمنى انضمام مزيد من المؤسسات الأخرى، الجهد الذي يبذله التحالف واضح جدا،لازم  نشكر كل المساهمين سواء من مصر أو خارجها، نشكرهم على دعمهم».

وواصل الرئيس السيسي «قولنا 2022 عام المجتمع المدني، لكن بصراحة ظروف 2023 تحتاج إلى بذل جهد أكثر من العام الماضي، كوننا نتحدث عن أزمة كبيرة لها تداعيات على العالم أجمع، وبالتالي جهد المجتمع المدني يحتاج أن يتضاعف خلال العام الجاري، أدعوا الجميع إلى المساهمة بشكل أكثر، وإحنا كمان كحكومة نكمل معاهم».

وأشار الرئيس السيسي إلى أنه يتواصل مع القائمين على مؤسسات المجتمع المدني قائلا «أنا متابع وشايف إنها أفكار جميلة وتتناسب مع ظروف المجتمع»، ممازحا إحدى السيدات المستفيدات من التمكين الاقتصادي «لما نلاقي حد زي السيدة رضا كده مش نديها فدانين، ده إحنا نديها مزرعة، ربنا يوفقك، الستات في مصر جدعان».

مضاعفة جهد المجتمع المدني

وشدد على أهمية مضاعفة جهد المجتمع المدني خلال عام 2023 قائلا «الظروف صعبة جدا، وده مش معنا إن الحكومة مش هتقوم بدورها، أنا شايف إن الناس بتتكلم كلام مش منظم ومش مترتب، وكلام بتاع ناس مش عارفة حاجة، اسمعوا مننا، لأننا مدركين لحكم التحدي أكتر من غيرنا، البيانات والأرقام تطرح من الدولة، أي اجتهاد من الآخرين مش مكروه ومش مرفوض، لكن مممكن يعمل بلبلة ويزعج الناس، الظروف ضاغطة على الناس ولو خوفنا الناس أكتر النتيجة هتكون إيه؟».

واختتم «هل إحنا منقدرش كدولة أو شعب نصمد أمام التحدي، لو ظروف مصر صعبة أهل مصر هيتلخوا عنها ؟ إحنا دخلنا مغامرات ضيعنا فيها أموال مصر؟ دي ظروف صعبة على الدنيا كلها، والحرب دي مش بتاعتنا، وأزمة كورونا مصر لم تصنعها، لكن تدفع الثمن مثل الجميع»، مازحا «بطلوا هري بقى».

الرئيس السيسي يشهد انعقاد مؤتمر التحالف الوطني للعمل الأهلي.. بث مباشر

الرئيس السيسي يحضر مؤتمر التحالف الوطني للعمل الأهلي التنموي.. اليوم