الرئيس السيسي: قادرون على تلبية مطالب المواطنين.. والنقل نفذت مشروعات بـ 1.6 تريليون جنيه

أكد الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن الدولة تنفذ مشروعات الطرق بمختلف المحافظات.

وقال خلال فعالية افتتاح عدد من المشروعات في مناطق الشيخ زايد وأكتوبر «بفكر نفسي ورئيس الوزراء، عند تولي المسؤولية كان الطريق الدائري متواجد وبصورة منخفضة، ثم تم إضافة حوالي 700 كيلو طرق ومحاور داخلية بالقاهرة، لتسهيل حركة المواطنين، وزارة النقل نفذت مشروعات بتكلفة 1.6 تريليون جنيه، ليست كلها خاصة بالطرق فقط»، مشيرا إلى أن مشروعات الطرق تنفذ في كافة المحافظات.

وأضاف «نحاول تخفيف الحركة اليومية للمواطنين، وأعتقد أن هذه المشروعات لها تأثير كبير على تخفيف حجم التلوث»، لافتا إلى أهمية عرض جهود واستراتيجية الدولة لتخفيف التلوث خلال مؤتمر المناخ.

وأكمل «عايزين  تتصوروا لو هذه المشروعات لم تنفذ، سواء دائري إقليمي أو أوسطي، هذه المشروعات نفذت بمعدلات عمل غير مسبوقة، إحنا علمنا ولسه بنكمل كتير، لسه بدري»، مشيرا إلى أن الدولة لجأت إلى الحصول على أراضي من القوات المسلحة والهيئة العربية للتصنيع لتنفيذ طرق السويس.

واستطرد «الناس انتقدتنا لما بدأنا نبنى مدن جديدة، وقالت بتصرفوا فلوس ملهاش لازمة، لو الكلام ده اتعمل من 40 سنة، وكان فيه تخطيط عمراني أخذ في الاعتبار النمو السكاني، لخصصت الأموال التي تنفق حاليا في محاور تنمية أخرى».

وأردف «النهاردة بتعمل خط مترو أنفاق ليه، عشان معندكش حاجة فوق الأرض تقدر تتحرك أكتر من كده، لما الدولة بتعمل حاجة تأخذ بأساليب العلم والتخطيط السليم في أي منشآت، لو فيه مدرسة بتتعمل م، لو فيه مستشفى بتتعمل لو فيه مناطق صناعية تتعمل بما يلبي متطلبات الحياة».

وواصل «شايف إن كل واحد معاه قرشين بيبني حاجة، بدعوكم كلكم تمشوا على الطريق الدائري وشاهدوا حجم العمائر والإشغال، لو معاك قرشين بتبني 6 طوابق يسكن منها طابقان فقط، لو وضعت هذه الأموال في البنك ستوفر لك عائد مناسب، يبدو أن البناء دون الاحتياج ثقافة لدينا حتى في الريف، مفيش شباك راكب حتى مش ساكنة».

وأكد الرئيس السيسي حرص الدولة على الأراضي الزراعية قائلا «نحافظ عليها، وأقول لعواصم المحافظات الـ 500 ألف وحدة سكنية ستؤسس بالشكل الذي سنراه في افتتاحات اليوم، مش عايز أشوه فكر وشخصية الطفل القادم».

وأردف «إحنا قادرين كدولة على تلبية مطالبكم، لكن أنتو كمان مضيعوش فلوسكم في حاجات، محتاجين علماء الاجتماع يدرسوا ليه الناس بتبني كده، بلاقي المنازل، مرتفعة ومعظم طوابقها خالية، لو طلب منا مليون وحدة إسكان اجتماع سننفذه، سنلبي أي طلب على وحدات سكنية، وفروا أموالكم».

وأضاف مازحا «شوفت واحد عامل 12 دور وعامل السلم بيحلم إنه يكمل... ربنا يسعد الناس».

وأكمل «محدش حلم يجيب كام أتوبيس نهري للنيل»، ليرد كامل الوزير، وزير النقل كامل الوزير «اتفقنا مع المجر على إنشاء مصنع للأتوبيسات النهرية، اتفقنا مبدئيا على 6 أتوبيسات، ثم يورد المصنع لدول أفريقيا والشرق الأوسط».

الرئيس السيسي يوجه بدراسة توسعة محاور كرداسة وبولاق لتسهيل حركة المواطنين

السيسي يشهد افتتاح مجمع حسن مصطفى عبر الفيديو كونفرانس