الرئيس السيسي يزور مقر مجلس الوزراء بالعاصمة الإدارية.. صور

زار الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم، المقر الجديد لرئاسة مجلس الوزراء بالعاصمة الإدارية الجديدة.

وفي سياق مغاير، تحدث الرئيس السيسي، عن المبادرات الاجتماعية التي تتبناها الحكومة ممثلة في وزارة التضامن الاجتماعي على مدار السنوات الماضية.

وبشأن جمع السيدات القادرات باختلاف بين معاشين، قال الرئيس السيسي خلال فعاليات جلسة «العدالة الاجتماعية والصحية» ضمن فعاليات مؤتمر حكاية وطن «يا دكتورة 7 مليار معاشات للفئة دي رقم كبير، ولازم نحطة في حدود بما لا يزيد عن 2 مليار، لكن رقم 7 مليار اللي قال عليهم الدكتور محمد معيط كتير، وممكن نزود 1.7 مليار جنيه في الشأن دا».

وتابع: «إكرام الناس اللي عندها ظروف دا اللي هيكرمنا عليه ربنا، ومن 3 سنين كان فيه عدد من دور الرعاية محتاجين رفع كفاءة، لكن قلت الطفل اللي هيتم رعايته وسط أسرة كريمة حتى لو متوسطة التعليم وتكون أسرة عطوفة تجاه الطفل دا هيحل لنا الأزمة، مش الأزمة المالية، لكن يكون إنسان سوي أكثر».

وواصل الرئيس السيسي: في بعض الأحيان يتم وضع معايير تقيد وتعطل، ووقت التنفيذ تتسبب هذه المعايير في تراجع فرصة الإنجاز، ومنها اشتراط التعليم العالي للأسرة المعيلة، معلقا «ولما كنت في أمريكا شفت بنفسي أنهم بيوفروا للطفل بيئة تنشئة تطلع شخصية سوية،»

واستكمل الرئيس السيسي: «تحدثت مع الشيخ محمد بن زايد عن نص القرآن بشأن من لا يكرمون اليتيم، ودا نص إلهي يدعو إلى  إكرام المجتمع لليتيمـ، وبقول اللي بيعمل دا ربنا بيجازيه خير، ومن سنة قلت دا للوزيرة ولقيتها غطست مطلعتش تاني، والشيخ بن زايد عجبته الفكرة وقال هعملها في الإمارات».

واختتم الرئيس السيسي: «الطفل اليتيم هنا لازم ياخد معاني وأفكار، لازم نعمل كدا لأجل خاطر الأيتام، وبشأن دعم ضحايا إعصار ليبيا من المصريين: أرجوا أن أسر ضحايا ليبيا ياخدوا معاش بشكل مستمر في ضوء الضوابط اللي اتكلمنا فيها».