الرئيس السيسي يوجه رسالة للشباب المصري بعد احتفالية الإسماعيلية: بكرا بتاعكم

هنأ الرئيس عبد الفتاح السيسي، شيخ الأزهر وعلماء الأوقاف وشعب مصر والأمة العربية والإسلامية؛ بمناسبة ذكرى المولد النبوي الشريف، داعيا الله أن يعيد هذه الذكرى بالخير والسلام على الأمة بأثرها.

وقال: الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال احتفال وزارة الأوقاف بالمولد النبوي الشريف بعد احتفالية الإسماعيلية أمس الثلاثاء: بقى فيه أمه شبابها بالحجم والعدد دا يكون عندها قلق من بكرا، بكرا دا بتاعهم هما، هما قادرين بفضل الله على حماية أقدار الأمة من أي شرور.

وتابع الرئيس عبد الفتاح السيسي: في الفترة الحالية كثير من البهتان والاثم والإفك والحدث غير اللائق، مفيش أمم قامت إلا على الصدق والأمانة، لا على الكذب ولا الهدم أو الافتراء، وأقدر كلمة شيخ الأزهر وأقول له «أحسنتم في كلمتك الشاملة العميقة.. مفيش أمة في العالم بتقوم إلا بأسباب الدنيا ويحرصها مسار عميق.. واللي بيتخذوا منهج الأشرار أنئى بنفسي عن قول غير ذلك في شأنهم، وبقول للأشرار لا يمكن أن تنجحوا أبدا بغير سبيل المصلحين.. الهدم والخراب والتشكيك وإشاعة الألم والفرقة والانهيار والكذب ليس من سنن الله في الخلق».

واستكمل الرئيس السيسي: «منهجنا اللي إحنا ماشيين بيه بنحاول يبقى مستقيم وأمين ومخلص لله، معنديش شك رغم كل الظروف الصعبة أن ربنا سيسدد الخطى، ولازم يكون عندنا ثقة في الله والمسار اللي احنا ماشيين بيه، وبقول لكم اطمئنوا بالله سبحانه وتعالى».