الرئيس السيسي: مشروع الرمال السوداء متاح أمام القطاع الخاص.. والعوائد إيجابية.. فيديو

طالب الرئيس عبدالفتاح السيسي، الدكتور حامد ميرا، رئيس هيئة المواد النووية، بشرح التفاصيل الخاصة بالتخطيط لمشروع مجمع الرمال السوداء.

وقال الرئيس السيسي خلال افتتاح مصنع الرمال السوداء بمدينة البرلس بمحافظة كفر الشيخ: «عايزين نوضح للناس حكاية الرمال السوداء، دي بدأت امتى، لما اتكلمنا من 5 سنين، محدش شجعنا كفكرة، ودراسات الجدوى استغرقت 3 سنين».

وتابع «عايزين نطمئن الناس على البعد البيئي للمشروع، لو محتاجين مواد للعاملين لمزيد من الحيطة مستعدين نعمل ده، عايزين نكون مطمئنين لأن دول أهلنا، عايزين نطمئن إن الشغل ملهوش أي تأثير صحي على الإنسان».

وواصل الرئيس السيسي: «انتظرنا مشروع الرمال السوداء فترة طويلة جدا، بتكلم عن القطاع الخاص والشركات التي عملت معنا في هذا المجال، مثل حسن علام، تحدثت عن حجم الاحتياطي مقارنة بحجم الطلب العالمي، ووجود فرصة لإنشاء مشروع وآخر، بالطبع المشروع متاح للقطاع الخاص، اللي عايز يتفضل والكلام ده بقوله في كل مشروع نفتتحه».

واستطرد الرئيس السيسي: «هقول مجاتش للفرصة للمشروع قبل كده، عشان منبقاتش بنظلم حد، لأن أي مسؤول في مصر هيكون حريص لو فيه مجال للخير هيعمله، بقول للمهتهم إنه يدخل في المشروع دراسات الجدوى تخليك تدخل وأنت مطمئن، إضافة إلى ان طلب السوق العالمي كبير»، مضيفا «بيانات المشروع متاحة لجميع من يرغب في الاشتراك بالمشروع، الاحتياطات وحجم الطلب يكفي لضخ الاستثمارات، الكيلو يستغرق سنة، ونحن نتحدث عن 400 كيلو، يعني لو شركة واحدة تستغرق 400 سنة، لكن لو 10 شركات، ممكن نعمل مصنع واتنين بشرطات القطاع الخاص، أو لو محتاجة ندخل في شراكة معانا جاهزين».

وأردف «أقول للشركات المصرية لا نتحدث عن رقم كبير، وفي الوقت ذاته عائد المشروع جيد جدا، فكروا في تشكيل مجموعات متوافقة او كيان وهو ما قد يؤدي إلى إنجاز المشروع في عامين»، معلقا «لو قولنا 30 مليار جنيه من القطاع الخاص في 2025 هيكون عندنا مصنعين أو 3 أو 4».

وتابع الرئيس السيسي «أرجو أن تصل رسالتي للقطاع الخاص، وأشكر الدكتور محمد شاكر وزير الكهرباء، وكافة القائمين على المشروع، هذه المرة الأولى التي نقدم فيها على خطوة بهذا المجال في مصر، ربنا يجعل فيه خير كتير، ونفتتح مجمعات أخرى للرمال السوداء خلال السنوات المقبلة».

الرئيس السيسي يفتتح اليوم مصنع الرمال السوداء بمدينة البرلس

الرئيس السيسي يؤكد حرص الدولة على استمرار التفاعل المباشر مع المستثمرين