السيد أسامة: بكيت بسبب شخصية ميكا وأسرتي يلقبوني بـ «سيد حريقة»

كشف الفنان الشاب السيد أسامة الشهير بشخصية ميكا في مسلسل خالد نور وولده نور خالد، أسرار لأول مرة عن حياته، بجانب كواليس أولى أعماله الفنية.

قال السيد أسامة عن بدايته الفنية بمسلسل خالد نور وولده نور خالد في رمضان 2024، عبر تصريحات تلفزيونية: «كنت بعمل كاستينج قبل رمضان وبعت للكاتب أحمد عبد الوهاب وبعدها بأسبوعين رد عليا وسألني إذا كان ينفع أحلق دقني ووافقت وطلب مني أقدم تصوير مبدئي لمشهد وفعلا عملته مع صحابي».

تصريحات السيد أسامة

وتابع: «وبعدين قابلته هو والسيناريست كريم سامي»، موضحًا أنه بعد نجاح شخصية ميكا ذهب للحسين وبكى وطلب من الله التوفيق والنجاح.

وقال السيد أسامة أيضًا: «روحت الحسين ودعيت ربنا أنجح، وأنا دايمًا بروح الحسين قبل ما أدخل المجال، وفي مرة كنت في الحسين من المغرب للعشاء وصليت المغرب وبعدها اتكلمت مع ربنا من غير صوت لأني بحب أكلم ربنا بقلبي، وبتكلم بإحساس قلت له حاجات كتير ودعيت بالنجاح وأنه يكرمني وما يخيبش آمالهم فيا في البيت لأنهم بيدعموني ولما أحمد عبد الوهاب كلمني وقال لي أنت معايا فضلت اعيط».

السيد أسامة السيد أسامة

السيد أسامة صاحب شخصية ميكا في مسلسل خالد نور وولده نور خالد

وكشف رد فعل أسرته بعد نجاح شخصية ميكا، قائلًا: «كفاية نظرة بابا وماما وأختي الللي تعبت معايا وكانت بتلف معايا على مكاتب الكاستينج وبكيت لما تامر حبب كتب عني بوست، ومحمد عبد الرحمن توتا ومصطفى غريب كلموني، وكنت سعيد أني وقفت قصاد صلاح عبد الله في مشهد وقال لي وقتها أنت شاطر وربنا هيكرمك».

وأشار إلى أنه يبلغ من العمر 24 عامًا ويسمونه في المنزل سيد حريقة، بسبب واقعة طريفة في صغره حيث كاد أن يتسبب في حريق منزله وهو في عمر الـ 8 سنوات، معلقًا: «جبت الكبريت وولعت في دبدوب لأنه رفض يجيب لي مياه».

وأعرب الفنان الشاب السيد أسامة عن عشقه للفنان باسم سمرة، معلقًا: «بتفرج عليه من أيام فيلم عمارة يعقوبيان وهو فيلم قوي والشخصية اللي قدمها صعبة وصعب أي ممثل ياخد خطوة ويقدم شخصية زي دي، ولكن أنا بحب التحدي وبحب الشجاعة وبتحدى نفسي في أي شيء والممثل يعمل أي حاجة»، مختتمًا: «بحب بنت من 7 سنين وهى عارفه نفسها عندي إيه لا تغير».

السيد أسامة السيد أسامة

السيد أسامة السيد أسامة