السيسي: 4500 شركة قطاع خاص ساهمت في مشروعات الدولة.. فيديو

كشف الرئيس عبدالفتاح السيسي، أن 4500 شركة قطاع خاص شاركت في تنفيذ مشروعات الدولة على مدار سبع سنوات.

وأشار  السيسي خلال افتتاح عدد من المشروعات في الصعيد إلى أن عدد الشركات الخاصة التي شاركت في مشروعات الدولة على مدار 7 سنوات بلغ 4500 شركة بإجمالي ألف و 100 مليار جنيه، مضيفا «والله نتمنى مشاركة القطاع الخاص في كل شئ، والتمني هنا ليس كلام فقط بل تشجيع أيضا، لو القطاع الخاص عايز يشارك في المشروعات اللي افتتحت النهاردة أهلا وسهلا، مستعدين لمشاركة القطاع الخاصة بالنسبة التي يريدها».

ووجه الرئيس السيسي رسالة إلى شركات القطاع الخاص «ادخلوا في مشروعات أخرى لدفع عجلات الاقتصاد، نحن لا نشجع بالكلام فقط، إذا كان في حد مستعد في القطاع الخاص للاستثمار في الأفدنة المستصلحة هبقى سعيد جدا، شراكة القطاع الخاص في جميع المشروعات توجه دولة»، حجم العمل المطلوب في مصر ضخم، وحجم عمل شركات قطاع الخاص مقدرة.

وأكمل «مش هتجد حاجة ناقصة في مشروع زي مشروع الـ 200 فدان، إحنا جادين أوي في مواجهة تحدياتانا والتغلب على ما نحن فيه، نحن نقاتل وبفضلك يا رب هنخرج من اللي إحنا فيه إلى احنا بنتمناه لبلدنا».

وأضاف «كل الكلام بيتقال مقدر ومحترم، عارفين حسن النوايا محدش عنده نوايا مش طيبة تجاه بلده، الشركة دي اشتغلت بـ 75 مليار جنيه في 7 سنين يعني كل سنة بـ 11 مليار جنيه، معلقا «فيه حد بيشتغل بـ 11 مليار جنيه في السنة مبيتغلش».

السيسي: والله اللي اتعمل في البلد ما يتعمل في ظروفنا ولا قدراتنا.. فيديو

السيسي يفتتح عددا من المستشفيات في محافظات الصعيد