بعد حكم القضاء بتعويضه.. القصة الكاملة لحرمان المذيع خالد عليش من رؤية طفلته

جاء حكم  محكمة الهرم الجزئية، الصادر اليوم،  بأحقية المذيع خالد عليش في الحصول من  طليقة على تعويض مادي مقداره 50 ألف جنيه، لامتناعها عن تنفيذها حكم تنفيذ الرؤيه الصادر لصالحه لرؤية نجلته الصغيرة، ليسطر صفحة جديدة في نزاع رؤية الطفلة الممتد على مدى عام كامل منذ إعلانه للعلن في ديسمبر الماضي.

بداية أزمة عليش وطليقته حول حق رؤية طفلته

الأزمة بدأت بتدوينة نشرها عليش عبر حسابه الشخصي بموقع تبادل الصور والفيديوهات «انستجرام»، قال فيها  «في موقف حصل في أخر ٢٠١٥ عمري ما انساه كنت راكن عربيتي في مكان وكنت داخل مستشفي بخلص فيها ورق في مصر الجديدة خرجت لقيت الونش شال العربية وداها مكان تاني ودمر الكبوت من اودام وحك العربية من معظم الأماكن».

وأضاف، «كنت راجع البيت مش طايق نفسي حرفيا بس أول ما فتحت باب الشقة ميما بصتلي وهي صغنونة كده وابتسمتلي اول ابتسامة مباشرة ليا ف ضحكتلها انا كمان ونسيت كل اللي مضايقني اكتر حاجة مفتقدها هي الابتسامة البريئة ديه وحضنها الدافي بصوابعها الصغنونة قبل النوم ربنا يجمعني بيكي علي خير دايما ويوفقني في اي قرار يخصك».

طليقة عليش ترد على: الموضوع في القضاء

ووقتها خرجت طليقة المذيع خالد عليش لترد على تدوينته، وكتبت عبر حسابها بـ«إنستجرام»، «بعد الطلاق الرسمي اتفقنا على رؤية البنت وكان بيشوفها بانتظام وبشهادة كل الناس وبشهادة المدرسة وفجأة في عيد ميلاد البنت عرفت ان في قضية مرفوعة من شهر 12».

وأضافت، «مكنش معايا أي محامي لأني تنازلت عن كل القواضي مقابل قضية جنائية كان رفعها عليا، وصلت لأنه بيتكلم مع أمهات أصحاب ميما في المدرسة وبلاقي ناس قاعدة بتتكلم معايا وعلي بنتي في أدق التفاصيل».

وتابعت، «أتمنى عدم الضغط عليا بسبب الصور في أي حاجة تخص ميما علشان بلاش اضطر أرد، مش عايزة كل اللي معاه رقمي يدخلي يكلمني في خصوصية بنتي والموضوع دلوقتي في القضاء عشان مصلحة البنت».

عليش يعلن حصوله على حكم برؤية طفلته

وفي أول يونيو الماضي، أعلن عليش عن حصوله على حكم قضائي في قضية ابنته، عبر حسابه الشخصي بموقع التواصل الاجتماعي «فيس بوك»، قائلاً : «النهاردة أنا خدت حكم تاريخي يارب يتنفذ على خير، وتاريخي لأنه أحسن حكم ممكن آخده في ظل ظروف قانون الأسرة السيئ لحين تعديله».

وتابع: «لكن جه الوقت اللي أقول فيه اللي جوايا .. حسبي الله ونعم الوكيل، أنا خصيم لكل واحد أو واحدة حتى يوم الحساب ساعدوا بشكل مباشر أو غير مباشر إني ما اشوفش بنتي بطريقة إنسانية، كل حد كبير أو صغير جريت وراه بالمكالمات عشان أشوف أي حلول ودية».

وتابع، «حتى الحركات والجروبات النسوية اللي بيدافعوا عن الست وخلاص، أي حد بيكتب تعليق وهو مش فاهم حاجة، فاض بيا الكيل والعمر بيعدي واستحملت الكثير من الاتهامات الباطلة وعلاقتي ببنتي بتبوظ يوم بعد يوم».

وتابع، «تعبت من نظرة والدي و والدتي المريضة اللي نفسهم يشوفو حفيدتهم و مش قادر اعملهم ده، انا اوحش رجل في العالم و لكن ما استحقش اني ما يكونش عندي فرصة اتكلم و اخرج معاها و افسحها عشان علاقتي بيها تبقي كويسة، محدش يقولي انت السبب عشان سيبت ماماتها، انا و والدتها كان في بينا عشرة طيبة و ايام كتير حلوة ولكن لم يحالفنا التوفيق في النهاية و كل شئ نصيب و الانفصال كان برغبتها قبل رغبتي».

خالد عليش يوجه رسالة إلى ابنته

وفي يوليو الماضي، وجه خالد عليش رسالة جديدة إلى ابنته عبر حسابه الرسمي بموقع تبادل الصور والفيديوهات «إنستجرام» قائلاً: «ابنتي العزيزة، لن أنساكي أبدا، ليس لأني أملك ذاكرة قوية ولكن لأني امتلك قلبا لا ينسى من كان وسيظل به».

وأضاف: «صورتك لا تفارق مخيلتي، صوتك يهمس دائما في أذني طيفك في أحلامي، أحاول اعتاد الصبر لعدم وجودك وانسجم في ملاهي الحياة لكن يظل حلم اللقاء هو الملاذ الوحيد، ربنا يجمعنا بخير قريب ويحنن القلوب ويدي كل واحد على قد نيته».

القضاء ينصف عليش للمرة الثانية

واليوم قضت محكمة الهرم الجزئية بأحقية المذيع خالد عليش في الحصول من  طليقة على تعويض مادي قداره 50 ألف جنيه، لعدم تنفيذها حكم تنفيذ الرؤيه الصادر لصالحه لرؤية نجلته الصغيرة.

وقال شعبان سعيد المحامى بالنقض، أن وقائع الدعوى ترجع إلى أنه بعد انفصال الإعلامى عن طليقته، أراد حل الأمور بطريقة ودية فحرر عقد اتفاق مع طليقته وأسرته، قرر فيه التزامه بكافة نفقات ومصاريف الطفلة الصغيرة، مقابل السماح له برؤية ابنته بطريقة أدمية، وبعيدًا عن مراكز الرؤية.

وتابع'سعيد' محامى خالد عليش، أنه رغم التزام موكله بتنفيذ ما تم الاتفاق عليه خلال العقد، إلا أنه فوجئ بمطلقته ترفض تنفيذ بنود العقد، وأرادت أن تكون الرؤية في مركز شباب، وهو ما يضر به وبطفلته الصغيرة، ما جعله يلجأ لمحكمة الأسرة.

تعليق خالد عليش: أنا مش غازي بهدلة

 

كتب الفنان خالد عليش في منشور عبر حسابه الرسمي بموقع التواصل الاجتماعي فيس بوك: «من شهر مايو اللي فات وأنا كسبان قضية إني أشوف بنتي 11 ساعة في الأسبوع وبالتالي أقدر أخدها وأخرجها زي ما كان الاتفاق اللي تم وقت الانفصال».

أضاف خالد عليش : «واللي على أساسه بدفع المبالغ المالية المطلوبة مني، وبالمناسبة أنا كنت بشوفها فعلًا أول كام شهر بعد الانفصال زي الاتفاق ولكن فجأة بدأت حجج كتير لمنعي ومنع أهلي».

واستكمل الفنان خالد عليش تعليقه: «واضطريت أطلب حقي بالقانون مع إني مش غاوي بهدلة، ومن وقت الحكم في شهر مايو اللي فات وبعت بطرق غير رسمية ورسمية إني أطلب أنسق عشان آجي أخدها وأفسحها وأرجعها ومفيش فايدة».

خالد عليش تريند جوجل بسبب ابنته: صورتك لا تفارق مخيلتي طليقة خالد عليش ترد: الموضوع دلوقتي في القضاء عشان مصلحة بنتي

خالد عليش يوجه اللوم إلى طليقته بسبب عدم رؤية ابنته : «أكتر حاجة مفتقدها هي حضنها الدافي»