بعد قليل.. كلمة هامة للرئيس السيسي

يلقي الرئيس عبد الفتاح السيسي كلمة مهمة له بعد قليل، وذلك وفق ما أعلنه الإعلامي أحمد موسى ببرنامج على مسئوليتي المذاع على قناة صدى البلد.

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال فعاليات جلسة «العدالة الاجتماعية والصحية» ضمن فعاليات مؤتمر حكاية وطن: «أبناء وزارة الداخلية وأبناء القوات المسلحة هما اللي دفعوا الثمن لحماية الوطن، وبعد كورونا ابتديتوا تعيشوا حالة من النمو، إحنا مش قليلين بالله تعالى اللي مطلع على مسارنا».

ورد الرئيس السيسي على هتافات الحضور بالقاعة قائلا: «انا معملتش حاجة وبحكي الحكاية علشان تعرفوا يعني إيه دولة، واللي بنا وساعدني ربنا ويارب يكمل، وكان مهم انتهاء الصورة المهتزة والمشكلة في أذهان العالم من 2012 حتى 2014 تنتهي، ويكون في دولة مختلفة عشان يكون في يد تقاتل بكل ما أوتينا من قدرة على عدم التجاوز والظلم والله شهيد، واليد الثانية تبني وتعمر عشان نغير الواقع القاسي والمظلم ومصر تبقى بلد تليق بيكم، صدقوني أنا، عارفين مصر هتنجح ازاي، هتنجح بالله تعالى وتحملكم وصبركم، أنا أخوكم، المهم بلدنا تكمل وتفضل باقية ».

وعلق الرئيس السيسي: «مش مستغربين ومش مستغربين أن إيد المعونة بتاعة ربنا كانت معانا، ولي الشرف أن ربنا ساعدني وأكرمني وبقول له يارب كمل كرمك علينا».