بعد 12 عمل معا.. إنجي علاء تكشف مصير مسلسل الراكون وتعاونها مع طليقها يوسف الشريف

علقت السيناريست إنجي علاء على إمكانية تعاونها مع طليقها الفنان يوسف الشريف في مسلسل الراكون، عقب تأجيل العمل الذي كان مقرر له موسم دراما رمضان 2024.

أكدت إنجي علاء عبر تصريحات تلفزيونية لها، أن العمل بينهما مستمر وأنهما في مرحلة التحضيرات ليكون جاهزًا للعرض في رمضان 2025.

إنجي علاء ويوسف الشريف

وتابعت: «عملت مجهود كبير في المسلسل بقالي سنتين كان بيتكتب أخد وقته أوي في الكتابة والتحضير، إحنا بنحضر ومعايا المخرج ماندو العدل وسعيدة بالشغل معاه ويوسف الشريف عامل فيه مجهود كبير ووصلنا إنه إن شاء الله رمضان اللي جاي».

وعن تعاون إنجي علاء مع يوسف الشريف بعد الطلاق، علقت قائلة: «إحنا اشتغلنا أكتر من 12 عمل مع بعض في عشرة شغل كبيرة وطويلة جدًا ملهاش أي علاقة بالحاجات الشخصية».

إنجي علاء ويوسف الشريف مسلسل الراكون إنجي علاء ويوسف الشريف مسلسل الراكون

مسلسل الراكون

واختتمت: «إحنا متعودين على الشغل مع بعض جدًا ده شيء طبيعي مفيش أي مشاكل والعلاقة الشخصية بينا كويسة جدًا».

ويتساءل الجمهور عن مصير مسلسل الراكون بعد انفصال يوسف الشريف وإنجي علاء، وكان من المقرر أن يعود به الفنان يوسف الشريف لدراما رمضان بعد غياب.

يعد مسلسل الراكون بطولة يوسف الشريف رابع أعمال الكاتبة إنجي علاء فهو من تأليفها وإخراج محمد العدل.

وكان قد تحدث المخرج ماندو العدل عن تعاونه الأول مع النجم يوسف الشريف وذلك من خلال مسلسل الراكون.

وقال المخرج ماندو العدل في تصريحات تلفزيونية سابقة له: 'مسلسل اجتماعي لكن لنفس العوامل اللي الجمهور بيحبها في مسلسلات يوسف، في مفاجآت هو مسلسل موتر ومشوق'.

وتابع: 'متحمس جدًا للتجربة وبحب يوسف كمتفرج وعمري ما اشتغلت معاه ودايما بتتفرج على مسلسلاته وبحس إنها حاجة مهمة وهو عنده قاعدة شعبية رهيبة وأتمنى أن التجميعة دي وأني اشتغل معاه وأنا عندي طريقة وأعمال ليها طابع وهو أعماله ليها طابع'.

واختتم حديثه، وقال: 'أتمنى أن الدمج بين العلمين دول يخلقوا حاجة كويسة، هو مجتهد ومركز وعارف أن جمهور كبير مستنيه وعاوز يعملهم حاجة مرضية'.

إنجي علاء إنجي علاء

يوسف الشريف وإنجي علاء