بغني من وأنا طفلة.. الإعلامية أميرة فراج تكشف تفاصيل دخولها عالم الفن

تحدثت الفنانة والإعلامة أميرة فراج، عن غناء كاڨر للمطرب عزيز مرقة بأغنية «بنت قوية»، بدلاً من طرح أغنية خاصة بها في الوقت الحالي، مؤكدة على أنها تقدم الأغاني التي تحبها.

وأضافت أميرة فراج، في لقائها مع الإعلامية دينا رامز، والإعلامية أية شعيب، والإعامي شريف نور الدين، ببرنامج «أنا وهو وهي» المذاع على قناة صدى البلد، قائلة: «أنا بروح لأغاني رجالة، هتلاقيني بغنّي لفضل شاكر، وعزير مرقة وأغنية 'بنت قوية' لما سمعتها اتوهمت بيها، وكنت في حفلة من حفلاته ولاقيتها أنية رهيبة كأنها بتكلمني وبتكلم كل ست، فقولت لازم أعملها، وروحت لـ جورج يعقوب الموزع وقولتلها أنا لازم أعمل الأغنية دي، واكتشفت أصلاً أنه اللي عمل التوزيع بتاع الأغنية، وقالي ايه التهريج ده يل بينا، وقعدنا عملناها في الاستوديو في ساعتين».

وأشارت أميرة فراج، قائلة: «وبعد ما خلصناها بعت لعزيز عشان استئذنه، ورحب جدًا، وساعدني بشركة الإنتاج اننا ننزلها أسرع على كل المنصات الديجيتال، والأغنية أنا حاسّة أنها رسالة لكل ست».

وكشفت أميرة فراج عن تفاصيل دخولها عالم الفن، مشيرة إلى أنها تغني منذ مرحلة الطفولة ضمن فرقة كورال للأطفال مع المايسترو سليم سحاب في دار الأوبرا، قائلة: «بغني من وأنا طفلة، في كورال المايسترو سليم سحاب، وبعدها فرقة بنات النيل، وعملت معاهم حفلات في ايطاليا، وبعد كده اشتغلت مع فرقة أيامنا الحلوة، ودي كانت مع بداية رجوعي، كنت في الثلاثينات من عمري، بعد ما عمر كبر وخلاص حسن بيكبر».

وأوضحت أميرة فراج عن سبب اختيارها لفرقة «أيامنا الحلوة» قائلة: «رجعت من 7 سنين على فرقة أيامنا الحلوة، وبدأت اتشكّل معاهم، لأنهم فنانين جدًا وعندهم حاجة عايزين يقدموها، وأنا حبيت الروح دي».