تريزيجيه: «فايلر كان ظالمني وبيتريق عليا لما كنت في أندرلخت.. والأهلي بطل إفريقيا هذا العام»

أكد محمود حسن تريزيجيه، لاعب منتخب مصر وأستون فيلا الإنجليزي، ثقته في قدرة الأهلي على التتويج بلقب بطولة دوري أبطال إفريقيا، هذا الموسم، للمرة العاشرة في تاريخه، على حساب فريق كايزر تشيفز الجنوب إفريقي، في المباراة التي ستقام يوم 17 يوليو المقبل، بالمغرب.

الأهلي بطل إفريقيا هذا العام

وقال تريزيجيه، في تصريحات على «قناة الأهلي»: «الأهلي بطل إفريقيا السنة دي وهافكركم، وكالعادة هنقفل الصفحة دي ونركز عالبطولة اللي بعدها، لإننا مابناخدش بطولة ونعيش عليها».

وأشاد تريزيجيه، بالمستوى الذي ظهر به فريق الأهلي أمام الترجي التونسي، في مباراتي الذهاب والإياب، بنصف نهائي بطولة دوري أبطال إفريقيا، قائلًا: «استمتعت بالمباراتين وأسعدني الأداء والنتيجة؛ لأنهما على حساب فريق كبير له تاريخه، لكن الأهم أن ينتهي هذا المشوار الرائع بلقب دوري الأبطال للمرة الثانية على التوالي».

تريزيجيه

وأضاف نجم الأهلي السابق: «لما جالي صليبي رفضت أخرج، والحكم شاورلي عشان أنزل، المدرب بيقول لي رايح فين قولت له هكمل، وبعد ما نزلت لقيت نفسي مش قادر أشيل نفسي ووقعت.. اللاعيبة سألت صلاح ما له، قال لهم ده مش هيقع إلا لو فيه كارثة».

«فايلر ظلمني وكان بيتريق عليا»

وتحدث تريزيجيه، عن فترته في أندرلخت، تحت قيادة رينيه فايلر مدرب الأهلي السابق، قائلًا: «وأنا موجود في أندرلخت ماكنتش بعرف اتكلم إنجليزي ولا فرنساوي، كان معايا ورقة مكتوب فيها كلام إنجليزي زي عاوز آكل أو عاوز أعمل شيء معين وبوريها لأي حد علشان علشان اخلص احتياجاتي».

واختتم «وقتها رينيه فايلر كان بيتريق عليا بسبب الموضوع ده وبيتسبب في إن اللاعيبة يضحكوا عليا في التمرين، كان يتكلم كتير في التمرين ومرة واحدة يقول لي 'أنا قولت إيه؟' وأنا طبعًا مش فاهم، وكان واخد الموضوع عناد معايا لحد ما مشيت، بس أنا قولت ماينفعش أفشل، ماينفعش أرجع الاهلي وأنا فاشل، لازم أرجع وأنا ناجح وواقف على رجليا».

الخطيب يطمئن على تريزيجيه.. ونجم أستون فيلا يؤكد اعتزازه بالانتماء للأهلي

تريزيجيه يزور الأهلي ويؤازر اللاعبين قبل موقعة الترجي التونسي.. صور