تصريحات مثيرة للجدل للفنانات.. شيرين رضا تدافع عن مشاهد القُبلات.. وأمينة خليل تؤيد تجميد البويضات

تصدرت كل من الفنانة ياسمين صبري وشيرين رضا وأمينة خليل تريند البحث على جوجل بسبب التصريحات المثيرة للجدل لكل منهن.

وأدلت الفنانات بتصريحات عن حياتهم الشخصية والفنية من خلال لقاءات تلفزيونية.

علقت الفنانة شيرين رضا على الفنانين الذين يرفضون مشاهد اللمس والقبلات في الأعمال وقالت :'طيب ليه يشتغلوا في الفن أصلاً.. ممكن يروحوا الراديو هيبقى فيه أعمال مافيش فيها لمس'.

وتابعت رافضة مصطلح السينما النظيفة :'ده مصطلح بيشتمنا كلنا يعني أي حاجة خارج هذا المصطلح تسمى ابتذال'.

وقالت شيرين رضا عن الجدل المثار حول استقلال إبنتها نور عمرو دياب وأنها لا تحصل على الأموال من والدها، أنهما فخوران بها، ويستطيعان الإنفاق عليها، ولكن يجب على الأبناء تحمل المسئولية للشعور بقيمة المال.

إصابة نور بالتوحد

وكشفت رضا عن إصابة ابنتها نور بنوع من أنواع مرض التوحد يسمي 'اسبرجر' وقالت أن المصابون به أذكياء جدًا، ومنهم الملياردير الكندي إيلون ماسك الرئيس التنفيذي لشركة تسلا.

وردت رضا على المتنمرين على شكل ابنتها قالت :'اللي يتكلم على بنتي أغسله وأشطفه وأزرعه في الأرض'

وأضافت :'قررت أسكت عشان ده هيقف في يوم من الأيام، بس عايزه أقول للناس اللي بيتنمروا على بنتي فرجوني جمالكو ووروني جسمكم، وقبل ما تتنمروا على حد لازم تكونوا أحسن منه'.

خيانة

وقالت شيرين رضا إنها تعرضت للخيانة من صديقتها المقربة مع زوجها، وقررت الانفصال على الفور معلقة :' لما عرفت قطعتها من حياتي، وكمان كانت نهاية العلاقة مع زوجي، أصل الخيانة ليه؟ وليه تحسي إنك معندكيش أمان مع صاحبتك ولا مع جوزك، لو في بيتك مش حاسة بأمان هتلاقي الأمان فين'

وتابعت :'أنا مقدرش أعمل كدة في حد بس الخيانة صعبة وخصوصا من صديقة مقربة منك، ومش عايزه أعرف السبب ليه خانتني عشان هستفاد إيه لما أعرف'.

انفصال أمينة خليل

أما أمينة خليل فقد كشفت عن انفصالها عن خطيبها رجل الأعمال عمر طه معلقة :'قدر الله ما شاء فعل'.

وقالت أمينة خليل عن سبب تأخرها في الزواج وقد بلغت من العمر 33 عامًا قالت :'عندي يقين دائما إن ربنا شايللي الأحسن، ولكن على الرغم من ذلك قد أصاب ببعض الضيق مثل أي شخص'.

تجميد البويضات

وأضافت أنها تؤيد فكرة تجميد البويضات في حالة تأخر الإنجاب قالت :'مش شايفة إنها حاجة غلط'.

وكشفت خليل عن حقيقة استقلالها عن أهلها، قالت أنها تعيش بمفردها ولكن بمنزل قريب من أهلها بـ3 دقائق، ووالدتها تكون على تواصل معها يوميًا من خلال الهاتف.

وأضافت أنها لا تؤيد فكرة استقلال الفتيات عن اهلهم كما صورها مسلسل 'ليه لأ'، وأوضحت أن المسلسل يسلط الضوء على الفكرة اذا وصلت الفتاة لسن لم تعد قادرة فيه على البقاء في منزل أهلها ، مشيرة إلى أنها لا تحب مصطلح 'فيمينيست'.

وأشارت أمينة خليل إلى أنها تقرأ تعليقات الناس عليها على مواقع التواصل الإجتماعي، وتتعرض للتنمر طوال الوقت، وقالت أنه يجب أن يتم تعليم الأطفال في المدارس عدم التنمر وزرع فكرة تقبل الآخرين.

ياسمين صبري

أما ياسمين صبري فقد تصدر التريند مؤخرًا بسبب الهجوم الذي تعرضت له من والدها 'أشرف صبري'، بسبب غيابها عن حفل زفاف شقيقها، حيث كتب على صفحتها الشخصية على فيسبوك :'فرح ابني بكرة ربنا رزقه بأجمل عروسة، أما إن أمه وإخواته الأشقاء رفضوا حتى يباركوله، فربنا رزقه بأم تانية عملت كل حاجة، وأخوات تانيين لم تغرهم الأموال ولا طيارات وخداع، أصبح لابني إخوات جدد وأم جديدة حفظه الله من الشياطين'.

قالت ياسمين صبري عن علاقتها بوالدها :'مفيش علاقة بوالدي وده مش بسبب الانفصال كل يوم الواحد بيبقى له اختيار وناس بتختار تكمل الطريق وتتحمل المسئولية وفيه ناس بتختار نفسها أو أيًا كان، والانفصال مش معناه العيلة تتفكك بالعكس ده بيبقى اختيار'.

وأضافت :' جدتي وجدي لمامتي هما اللي ربوني، وجدتي ست شديدة، ومامتي كانت بطلة سباحة وخلوني أتدرب وألعب سباحة من وأنا عندي 4 سنين'.

خريجة إعلام

وكشفت ياسمين عن مؤهلها الدراسي، وهي خريجة إعلام وتحب علم النفس، والقراءة واليوجا.

وقالت ياسمين إنها ليس لديها سوى صديقة واحدة، وتحب السفر كثيرًا.

وردت صبري على منتقدي موهبتها الذين حصروها في قالب الجمال فقط قالت :' مايضيقنيش إن الناس تحصرني في قالب ست جميلة، لأن الشخص ده بيحدد لنفسه النظرة دي وهو اللي محدود مش أنا، وفيه حاجة في الطاقة أحب أعلمها للناس وهو إن أي شيء سلبي وبالأخص لو كان حكم عليك يعتبر فرصة ليك إنك تحوله للشيء اللي أنت عايزه'.

بعد تصدرها التريند  أبرز تصريحات ياسمين صبري عن خلافاتها مع والدها

بعد «البقاء للأقوى» .ياسمين صبري تتحدث مجددًا عن كورونا