تطورات جديدة في أزمة ثلاثي كبار السن في قائمة المنتخب الأوليمبي لأولمبياد باريس

كشف الإعلامي أحمد شوبير، تطورات جديدة في  أزمة رفض الأندية إرسال اللاعبين الكبار إلى للمنتخب الأولمبي، على هامش المشاركة في دورة الألعاب الأولمبية بباريس 2024، خلال الفترة من 24 يوليو الجاري، وحتى 9 أغسطس المقبل.

وقال أحمد شوبير في تصريحات إذاعية اليوم الأربعاء: «الأزمة أن المنتخب الأولمبي عايز لاعبين فوق السن، والأندية دافعة دم قلبها عشان تنافس باللعيبة دي على مختلف البطولات، والبطولة بتاعت الأولمبياد دي مكعبلة عشان مش محطوطة في الأجندة الدولية».

وواصل شوبير: «احنا عندنا مدرب كويس جدًا البرازيلي روجيريو ميكالي المدير الفني للمنتخب الأولمبيوالكل بيشيد بيه، لكن البرازيلي مش عارف يختار الثلاثة لاعبين الكبار، بسبب أن الدوري هينتهي في أغسطس، بسبب لغبطة الأعوام المقبلة مش بحمل المسؤولين الحاليين النتيجة».

وتابع شوبير: «في فترة من الفترات المنتخب الأولمبي مباريات الدوري المصري كان بتتأجل بالتليفون، وكانت لها عواقب كبيرة، ودلوقتي مبقاش في الرفاهية بتاعت التأجيل دي».

وأشار شوبير إلى أن موضوع ذهاب زيزو إلى منتخب مصر الأولمبي خلاص حسم ولازم ناخد بالنا أنه رايح عشان الزمالك بره المنافسة، وهناك معلومات أن المنتخب اتصل بـ حمدي فتحي لاعب الوكرة القطري، واللاعب أبدى الموافقة، والأندية المحترفة رفضت إرسال لاعبيها إلى المنتخب الأولمبي لارتباطات فرفهم وهم محمد صلاح ومرموش وتريزيجيه.