تفاصيل تسريب الحلقة 10 من الاختيار 3 .. خيرت الشاطر يتحدث عن دخول عناصر من القاعدة إلى مصر

عرضت منذ قليل الحلقة العاشرة من مسلسل «الاختيار٣ »، أخطر تسريب لخيرت الشاطر نائب مرشد جماعة الإخوان الإرهابية عن دخول عناصر من القاعدة إلى مصر .

تفاصيل تسريب تسجيل الحلقة ١٠ من الاختيار

وتحدث خيرت الشاطر خلال التسجيل عن العمليات الإرهابية في مصر مع ظهور حازم صلاح أبو إسماعيل، وقال الشاطر: «المجموعات الرئيسية اللي كانت بتدعم حازم أبو إسماعيل مئات الآلاف في المحافظات على مستوى الجمهورية، السلفية الشعبية بتتبناه، وجزء من سلفيين القنوات الفضائية، ودول مش منظمين مش جسم يقدر يعمل شغل كبير».

وأضاف: «إنما في مجموعات خطر زي عبدالمجيد الشاذلي أو القطبيين أو السلفيين الجهاديين حتى لو قليلين دول خطر حقيقي متبنين فكرة العنف، عندهم نظرية نقفز على الحكم والسلطة وتعديل خطير في استراتيجيهم يبقى جزء من الإصلاح من فوق من وجهة نظرهم».

وتابع: «عبدالمجيد وجه نداء الشهر اللي فات للقاعدة والعنف اللي برة إنهم ينزلوا مصر ونزل شوية مش كتير 30 أو 40 شخصا في ظل الهيصة في البلد والأمور مش محكومة على مستوى أمن الدولة وأجهزة المختلة يمكن يبقى في تفكير في تفجيرات محدودة».

وأكمل: «ده لو توافق مع سكون عند الإخوان ده تبقى كارثة. لو نزلت مليونية وجه عندي صوت طب إطلع على المحكمة أو اللجنة العليا للانتخابات أومجلس الدفاع أو وزارة الدفاع.. وأنا قلقان إن الفترة الجاية تلجأ للعنف حتى لو على نطاق صغير.. هنرجع لأجواء 92 وأجواء ثانية كان خمسة ستة في حتة بيعملونا فرقعة في المتحف ولا في حاجة بتعملنا إزعاج».

مسلسل «الاختيار 3» بطولة أحمد عز، وكريم عبدالعزيز، وأحمد السقا، وياسر جلال، وخالد الصاوي، وعبدالعزيز مخيون، ومحمود البزاوي، وأمير المصري، من تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.

أحمد موسى: الحلقة الثامنة من الاختيار 3 قدمت أخطر مفاجأة .. فيديو

المشير طنطاوي فى الاختيار 3 : السيسي مش يؤتمن بس على الجيش ده يؤتمن على البلد بحالها