تكريم الفنانة منة شلبي بمهرجان دواير الثقافي في دورته الأولى.. صور

كرم مهرجان دواير الثقافي في دورته الأولى، التي انطلقت مساء اليوم الخميس وتستمر حتى يوم 15 يوليو الجاري، الفنانة منة شلبي بعد نجاحها في تقديم عدد من الشخصيات الأدبية كونها أكثر فنانات جيلها مساهمة في الأعمال السينمائية والتليفزيونية ذات الأصل الأدبي.

تكريم منة شلبي

مهرجان دواير الثقافي شارك فيه أكثر من 25 دار نشر عربية ومصرية، وشهد أكثر من 25 فعالية ثقافية، منها 4 ورش عن الكتابة الإبداعية والسينمائية، وأكثر من 18 ندوة تتنوع بين مناقشات الكتب واللقاءات المفتوحة والندوات المتخصصة، بمشاركة عدد كبير من المثقفين المصريين والعرب.

وقالت منة شلبي في تصريحات تلفزيونية لها، إن محمود عبدالعزيز كان بالنسبة لها مثل والدها، وهو أول من قدمها للجمهور من خلال فيلم الساحر.

وتابعت: «محمود عبد العزيز أبويا وأستاذي، ومحمد وكريم إخواتي، وفي الحياة كان أكتر واحد أنا وأمي بنلجأ له، وهو وأولاده كانوا رجالة وإخواتي، وأول مرة أروح كاستنج محمد كان معايا وهو بالنسبالي أخويا».

منة شلبي ومحمود عبد العزيز

منة شلبي استكملت: «محمود عبد العزيز مخلفش بنات وبالنسبة له أنا كنت بنته، وأمي مأنجبتش غيري، لذلك أمي كانت تتعامل معاهم على إنهم أولادها، وأنا عذبتهم أثناء تصوير فيلم الساحر، لأني مكنتش بعرف أمثل وتمثيلي كان زي الزفت، لدرجة كنت بقف قدام أستاذ محمود عبد العزيز وأقف ساكتة مقدرش أتكلم».

وتابعت منة : «ومكنتش بعرف أنطق وبتكلم في سري ومش فاهمة الكلام وكنت كارثة في فيلم الساحر، زمان كنت تخينة وبحب الأكل جدًا، وخسيت شوية فخدوني وخلاص، بعدها رجعت تخنت تاني، لدرجة إن أستاذ رضوان الكاشف كان بيقوللي هو أنا بصور فيل».

منة شلبي فيلم الساحر

وأضافت منة شلبي: «أنا كنت أقعد أعيط، وبالمناسبة أنا لسه بحب الأكل لحد دلوقتي بس هذّبت نفسي ومكنتش مصدقة إن دوري كبير، لدرجة لما شفت السيناريو قولت لأستاذ رضوان، حضرتك متأكد إني بعمل دور نور، وكنت أعرف إن تمثيلي زي الزفت، وكنت مبعرفش أعمل حاجة قدام أستاذ محمود، وكنت أخرج من اللوكيشن بشكل خاطئ».