جمال العدل: كريم عبد العزيز يسبق أحمد حلمي ومحمد رمضان.. اللي يمضي مع الزعيم كسبان

تحدث المنتج جمال العدل عن رأيه في الفنان كريم عبد العزيز، موضحًا أنه أفضل من الفنان محمد رمضان والفنان أحمد حلمي على مستوى الجماهيرية والسينما.

وأشار جمال العدل في تصريحات تلفزيونية له إلى أن محمد رمضان أفضل على مستوى الدراما، معلقًا: «بتقييم السينما والجماهير كريم عبد العزيز يسبق أحمد حلمي ومحمد رمضان، ولو عندنا جائزة للإخراج هديها لابني محمد العدل».

تصريحات المنتج جمال العدل

وقال أيضًا: «الشغلانة عرض وطلب ومفيش نجم بياخد فلوس إلا لو هو يستحق وعادل إمام ياخد اللي هو عاوزه واللي بيمضي معاه هو اللي كسبان».

واستكمل المنتج جمال العدل حديثه: «نجاح جعفر العمدة كان فوق الوصف وتوقعت ردود الفعل على فاتن أمل حربي، وعلاقتي بيسرا تجاوز حد البزنس والشغل وهي عشرة طويلة وعمر علاقتنا أكثر من 30 سنة».

جمال العدل

جمال العدل يكشف معاناة المنتجين

كما كشف معاناة المنتجين في التصوير، وطالب بتوفير التسهيلات أمام الأعمال الفنية والدرامية في ضوء المبالغ الضخمة التي يتم دفعها في مرافق مختلفة.

وأضاف المنتج جمال العدل: «إحنا عشان نصور قطر ثابت في المخزن أو واقف في السكك الحديدية مش بيعمل أي حاجة بندفع 200 ألف جنيه تقريبًا.. وعشان نصور في المطار بندفع أرقام خزعبلية، وكذلك في الهرم الناس بتعمل الهرم في المغرب وتصور على أنه في مصر، أي واحد بيصور في مصر خواجة بياخد عليه 500 دولار في اليوم، بياخدوا على الشخص الواحد 500 دولار غير المكان والعمل وما إلى ذلك».